Planera måltider med träningen rätt

Home Forums Allmänt om gymträning Planera måltider med träningen rätt

• This topic is empty.
Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • Author

Hallå alla idrottare av olika slag. Jag är en kille på 16 år snart 17 och har gymmat lite över 1 år. Jag ser tydliga resultat från det att började fram till nu, dock så behöver jag hjälp med kosten!

Jag är väldigt dålig på att planera vilka tider jag ska äta och vad som ska ätas innan vad och liknande, jag kan skriva hur det ser ut en vanlig dag när jag inte går i skolan/arbetar.

går upp kl 11: Frukost, 3-4 ägg, 3-4 mackor med lätta och ett par glas mjölk samt vanligt vitamin tillskott.

Kl 14 lunch, kan vara tillexempel 3-4 dl pasta och en 4-5 hemmagjorda köttbullar.

Kl 16. Protein och maltodextrin drink och 10 min efter det är det träning
    Efter träningen samma som innan + lite extra vatten.

Kl.19-20 Middag bestående av liknande som lunchen.

23-24 läggdags. Det är ungefär så här jag äter under 1 dag. Hur ska jag äta rätt för att behålla min muskelmassa men minska i fett?! Jag vet att jag ska förbränna mer kolhydrater än vad jag får i mig, men måste vet mer vad och när jag ska äta! Samt hur jag ska äta innan ett konditions pass! Tack på förhand!

Nu kan ju inte jag så mycket men spontant vill jag påstå att du ska försöka hitta något annat än 3-4 mackor vid frukost.
    keso eller kesella kanske? En ny favorit för min del är 200g lidels kvarg, 1msk vatten, 1,5msk fun light, tillsammans med jordgubbar/flingor eller vad du nu känner för, serveras tillsammans med ett par ägg. Riktigt mättande & nyttigt =)

lunchen kan du fylla tallriken med lite mindre pasta och istället keso, sallad osv.

Malto antar jag du kan fortsätta med om du tycker att det hjälper. Proteinet är inget ”måste” om du istället äter en proteinrik middag direkt efter träningen. Säger dock inte att det är dåligt :)

Det är inte kolhydrater du ska förbränna mer än du får i dig, det är kcal in, dvs adderingen av
    kolhydrat, protein fett & alkohol du äter, som skall vara i närheten av din energibalans.

När du äter spelar inte så stor roll, det är allt du äter under dagen adderat som spelar in.
    Dock kan det ju vara praktiskt att äta ett par timmar före träning,(samt omgående efter) kanske med lite extra kolhydrater om du känner att det fattas energi.

Att äta sent in på kvällen är vad jag förstått inte heller rekommenderat då det sägs störa sömnen, kroppen blir tvungen att ta reda på maten du stoppat i dig istället för att vila.

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.