Home › Forums › Allmänt om gymträning › Plankan – fel utförande?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
26 januari, 2011 at 22:20 #53986Anonym anvandareMember26 januari, 2011 at 22:20 #135559Anonym anvandareMember
Hej! när jag tränade lite mage så testade jag plankan. efter ett tag så tyckte jag att det kändes mer i ryggen än på magen. Antar att det inte ska vara så? Det känns som jag svankar efter ett tag och då känns det i ryggen. Samma sak är det med sidoplankan.
Hur utför man övningen korrekt? Några tips? Ska det kännas på magen? Vilken muskel arbetas under plankan, Obliques eller absen?
Vad tycker ni om övningen plankan? Bra eller Anus?
Tack!
26 januari, 2011 at 22:33 #135560Anonym anvandareMembertimmey111 wrote:Hej! när jag tränade lite mage så testade jag plankan. efter ett tag så tyckte jag att det kändes mer i ryggen än på magen. Antar att det inte ska vara så? Det känns som jag svankar efter ett tag och då känns det i ryggen. Samma sak är det med sidoplankan.Hur utför man övningen korrekt? Några tips? Ska det kännas på magen? Vilken muskel arbetas under plankan, Obliques eller absen?
Vad tycker ni om övningen plankan? Bra eller Anus?
Tack!
Då var det det här med att själv ta fram information. Detta forum är inget surf-forum där alla offrar tid och själ för att ge dig information som du självmant kan hitta på 2röda bara du formulerar din sökning nogorlunda korrekt.
Första hitten på YouTube:
[http://www.youtube.com/watch?v=EctC1-nUigQ]Förklarar vlka muskler som arbetar och tips under övningen.
Huruvida någon övning är bra/anus, varför lyssna på andra om deras åsikter om en övning. Om du utför den korrekt, tycker den är bra och den gör sitt jobb – skit i vad andra säger använd den då.
Alla övningar gör sitt syfte, sen kan det vara prat om andra övningar som är effektivare, men denna stärker bålen på ett mycket bra sätt…
I framtiden: LÄR DIG SÖKA. Kan du skriva så kan du söka.
26 januari, 2011 at 22:56 #135561Anonym anvandareMemberHar aldrig riktigt förstått mig på plankan. Alla säger att magmuskler är som vilka andra muskler som helst. Så varför statisk träning på magen men inte på några andra muskler? Inte så ofta jag ser nån som gör knäböj och stannar halvvägs och håller det så länge han kan. Varför är plankan så populär för magmusklerna?
27 januari, 2011 at 09:15 #135562Anonym anvandareMemberstefand wrote:Har aldrig riktigt förstått mig på plankan. Alla säger att magmuskler är som vilka andra muskler som helst. Så varför statisk träning på magen men inte på några andra muskler? Inte så ofta jag ser nån som gör knäböj och stannar halvvägs och håller det så länge han kan. Varför är plankan så populär för magmusklerna?Hört talas om 90 grader? Även känd som björnvila och andra namn. Det är en statisk övning för benen. Sen handlar det väl inte främst om att just ha den som en pure benövning, det är väl mer om man söker uthållighet och stabiliseringsmuskler runtom som dessa övningar är att föredra. Som med plankan – bålSTABILITET.
27 januari, 2011 at 16:26 #135563Anonym anvandareMemberLite att ”härda” magmusklerna mot mjölksyra då, men bygger inte direkt några större muskler? Bara jag som snöat in på alla som vill få stora synliga magrutor. Då kanske den inte är den första magövningen man ska välja?
27 januari, 2011 at 16:55 #135564Anonym anvandareMemberdet finns djup muskulatur som tränas när man gör ”plankan” och det är väl tanken med den övningen,vanliga situps/crunches tränar inte den muskulaturen.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.