Home › Forums › Allmänt om gymträning › Problem med axel symmetri
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
19 december, 2010 at 14:01 #54436Anonym anvandareMember19 december, 2010 at 14:01 #137326Anonym anvandareMember
Hej allesammans,
Jag har börjat träna igen efter ett mångårigt uppehåll och hållt igång 4 dagar i veckan under några månader nu. Jag har börja uppleva ett växande symmetri problem på mina armar vilket nu när det uppenbarat sig påmint mig att jag brottades med precis samma problem för några år sedan då jag även tränade seriöst (på ett annat gym).
Jag problem med att vänstra axeln inte ökar muskelmassa i samma takt som den högra. Jag försöker vara väldigt noga med långsamma och kontrollerade reps, och när jag kör med frivikter använder jag speglarna och är noga med kroppshållningen. Jag tycker inte att jag kan känna av någon tendens till att jag är svagare i vänster axel dock vilket förbryllar mig lite. Mest synbart är att framsidan av axeln (mot bröstet) och utsidan är mindre.
Nu är det inte en natt/dag skillnad mellan axlarna men jag vill inte att problemet ska växa förstås med träningen. Hur kan jag försöka möta detta problem på bästa sätt? De ska tilläggas att jag är högerhänt också.
Hälsningar,
Glenor :up:19 december, 2010 at 17:52 #137327Anonym anvandareMemberOm du kör frivikter som du säger och är noggrann så borde det tyvär vara genetiskt. Men oftast så är det inte alls farligt utan man stirrar sig blind på det och att enbart du märker skillnaden.
Du skulle kunna posta upp en bild so vi kan se.
MVH
19 december, 2010 at 20:32 #137328Anonym anvandareMemberJag har enligt mig själv alltid haft samma problem. Alltid tyckt min vänstra axel haft mer massa på utsidan än högra. För mig är det bara ännu en synvilla, tatuering på vänster axel och biceps gör att det ser värre ut än vad det är. Kör på med fria vikter och tänk på utförandet så jämnar den lilla skillnaden ut sig. Funkade för mig iaf. :up:
19 december, 2010 at 21:18 #137329Anonym anvandareMemberTack för svaren! Ja nog är det väl så att man själv märker det mer än någon annan, men endast synvilla är det tyvärr inte. Jag ska försöka ta kort där det syns på imorgon, men det är inte så väldigt farligt just nu då jag har bara har tränat i lite mer än två månader och har aldrig varit speciellt grov till en början. Men jag ställer frågan nu så om det finns nå tips eller teknik att ta till kan jag börja med det i tidigt skede innan det blir värre. Förra ”tränings epoken” jag hade (4-5 år sedan) tror jag t.o.m att jag halverade till 5 reps på höger axel för att försöka kontrollera det lite…
Hälsningar,
Glenor :up:20 december, 2010 at 09:12 #137330Anonym anvandareMemberDu ska absolut inte halvera reps på en ”bra” axel och köra mindre reps. Det du kan göra är att fortsätta köra strikt och med fria vikter som hantelpressar, militärpressar osv. Men sen så kan du lägga in en axelpass på en annan dag där du kör typ 2 övningar 2 set var men bara på den ”dåliga” axeln för att försöka komma ikapp.
20 december, 2010 at 18:12 #137331Anonym anvandareMemberBigSyke wrote:Du ska absolut inte halvera reps på en ”bra” axel och köra mindre reps. Det du kan göra är att fortsätta köra strikt och med fria vikter som hantelpressar, militärpressar osv. Men sen så kan du lägga in en axelpass på en annan dag där du kör typ 2 övningar 2 set var men bara på den ”dåliga” axeln för att försöka komma ikapp.Den idéen hade även jag förut men slog bort den ganska fort, volymskillnaden blev lite bättre men styrkeskillnaden blev stooor!
Sidan jag prioritetstränade blev betydligt starkare och jag märkte att jag började använda den sidan mer i nästan alla övningar! Låt hellre ena axeln släpa lite i volym om styrkeskillnaderna inte är markanta, hellre styrkebalans säger jag ..20 december, 2010 at 18:55 #137332Anonym anvandareMemberEtt kort jag mixtrat med färgen för att det ska synas lite bättre. Någon som tycker de är tydligt, eller är jag bara löjlig? Lite svårt att se men den högra bygger framåt mer. Sen är det väl inte så jävla viktigt heller så länge det inte helt spårar ur…tränar ju bara för att må bättre och kanske få en lite mer intressant form… :happy:
Men tacksam för alla synpunkter och träningstips.
BigSyke >> Ja kan ju prova under någon vecka få se hur det blir.
[http://img152.imageshack.us/i/kort.jpg/ [img=http://img152.imageshack.us/img152/6686/kort.th.jpg]]
Hälsningar,
Glenor :up:21 december, 2010 at 14:56 #137333Anonym anvandareMemberJag har med prob med axeln innan jag började som följt med ett tag nu. Syns inte sådär super.
Har en del specialare som jag kör med. Vad har du för axel prob?22 december, 2010 at 20:01 #137334Anonym anvandareMemberSjälv ser jag ingen större skillnad, båda axlarna är runda och fina så som dem ska vara
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.