Repetetioner.

Home Forums Allmänt om gymträning Repetetioner.

• This topic is empty.
Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author

Hallå.
    Jag har varit på gymmet ett tag nu, och känner inte att jag ökar mycket mer i övningar jag ofta kör varje vecka. Såsom bänkpress, knäböj osv.
    Jag vet inte vad det har att göra med, men jag kör ganska enformigt med reps och sets. Jag har egentligen kommit på själv att jag kör på en övning:
    2 sets x 8, sen ökar lite i vikt och köra 2 sets x 6. så tex på bänkpress blir det:
    60×8
    60×8
    65×6
    65×6

Jag vet inte riktigt hur jag ska variera mig i mina set. Ska jag fläska på med mer vikt och köra 2 lyft och på så sätt öka? kollar man min träningsjournal har jag inte direkt gjort megastora viktökningar i övningarna.
    Mvh

hur ser kosten ut? ligger du på ett överskott och får tillräckligt med proteiner och fett?

Eftersom du orkar lika många repetitioner i ditt andra 8reps set och ditt andra 6reps set så måste ju de två första seten vara alldeles för lätta. Dvs onödig transportsträcka bara.

Kör två set först med 6reps där du i ditt första 6reps set då kör till failure, sen kan du sänka vikten något och köra dina 8reps set till utmattning.

Jag försöker ligga på underskott i kcal eftersom jag har för mycket fett på kroppen. Jag försöker äta mat som har rikligt med proteiner. fettet tänker jag faktist inte så mycket på!

Tack för svaret tommy! ska testa och se, mycket av problemet är att jag oftast inte kan ha någon som backar mig när jag kör, och på så sett kan jag inte köra till failure..

gös wrote:
    Jag försöker ligga på underskott i kcal eftersom jag har för mycket fett på kroppen. Jag försöker äta mat som har rikligt med proteiner. fettet tänker jag faktist inte så mycket på!

Tack för svaret tommy! ska testa och se, mycket av problemet är att jag oftast inte kan ha någon som backar mig när jag kör, och på så sett kan jag inte köra till failure..

hej!
    eftersom du vill minska i fett vikt, så blir det svårt att göra några större ökningar på gymmet viktmässigt.
    jag hade inte stirrat mig blind på att öka vikterna, utan att först försöka nå ditt mål i att gå ner i fettvikt.
    när det gäller att öka i styrka och massa tkr jag variation av övningar,set,reps mm är ett måste.
    själv kör jag ett schema i c.a 5-6 veckor för att sedan förändra det eller köra andra övningar.

Quote:
    hej!
    eftersom du vill minska i fett vikt, så blir det svårt att göra några större ökningar på gymmet viktmässigt.
    jag hade inte stirrat mig blind på att öka vikterna, utan att först försöka nå ditt mål i att gå ner i fettvikt.
    när det gäller att öka i styrka och massa tkr jag variation av övningar,set,reps mm är ett måste.
    själv kör jag ett schema i c.a 5-6 veckor för att sedan förändra det eller köra andra övningar.

Ja jag får väll köra på, men jag har jäkligt enformiga övningar känns det som. Eftersom jag lärt mig dom, och hittat ballansen osv i dom flesta övningar jag kör, så blir det samma övningar varenda vecka. Kollar man min journal så e det verkligen samma övningar oftas, Jag tänkte köra en vecka nu med mer reps och lite mindre vikt, vet inte om jag ska köra på med det, kändes bra nu första passet iallafall! Tack för svaret!

Spontant förslag

Kör 12 reppare i några veckor för att bryta mönstret lite.

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.