Rökning

Home Forums Allmänt om gymträning Rökning

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 51 total)
  • Author

Tänkte bara höra hur mycket rökning skadar
    din Gym-Träning,

Är det ett måste att sluta?

förlorar man mycket på det?

Eller ifall man röker då och då, så spelar det ingen roll?

tacksam för svar!

mvh
    kalydy

Rökning påverkar din träning negativt. Exakt hur mycket kan nog ingen här svara på eftersom det är olika från person till person och hur mycket man röker, etc.

Sen är det helt upp till dig om du ”måste” sluta, det är ju inte bara träningen som blir lidande av rökning.

Rökning lär ju skada din kropp i sig mer än din träning, så om du menar att du skulle kunna sluta röka pga träningen blev det här väldigt komiskt.

Vad är det som är komsikt?
    Förstår inte riktigt vad du menar

Kalydy wrote:
    Vad är det som är komsikt?
    Förstår inte riktigt vad du menar

Tror han menar att det finns såå många fler anledningar till att sluta röka än att det kan skada din träning, en längre livstid för att ge ett exempel.

Aha, lol!
    Jag skrev inte för att få reda på hur rökning skadar i allmänhet
    eller om mina anldeningar till varför jag vill sluta röka,
    utan endast Hur rökning påverkar min träning

Minskad Blodcirkulation —> Sämre Muskelkondition —> Sämre Prestation —> Sämre Resultat

Det är konstigt att ruhl röker. Han borde ju veta bättre…

1996 wrote:

Röker bara lite på diet för att minska aptiten

1996 wrote:

Ja, han är ju det bästa exempel på att det förstör ens träning :emo-thumb

Dwarven wrote:

Är du ironisk och menar att det inte är ”så” farligt ändå, eller glömde du bort att han äter specialgröt?

Måste och måste. Beror väl helt och hållet på, vad vill du uppnå? Jag menar rökning skadar ju kroppen negativt. Det innehåller niktoin vilket är en drog, vilket inte heller är specielt bra. Allt som påverkar kroppen negativt påvärkar din träning. Det är ju trotsallt kroppen du arbetar med

Det handlar inte bara om prestation, utan rökning undertrycker proteinsyntesen, kraftigt.

[http://ajpendo.physiology.org/cgi/reprint/00301.2007v1.pdf]

[img=http://ajpendo.physiology.org/content/vol293/issue3/images/medium/zh10100750680001.gif]

Quote:
    Mixed-muscle protein fractional synthesis rate (FSR). Values are means ± SE; n = 8 per group.

[http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/293/3/E843]

Myostatin och MFBx-expression skiljde 35-40% mellan rökare och icke-rökare.

Skillnaden i FSR (proteinsyntes) mellan rökare och icke-rökare var 0.037%/h jämfört med 0.059%/. Icke-rökarna nybildade alltså runt 60% mer muskelprotein, dygnet runt, än rökarna.

Dwarven wrote:

Eftersom rökning dödar så ja.. dör man så går träningen inte så bra:p

Man får med stor sannolikhet KOL förr eller senare och detta innebär att man tappar orken i lungorna och bra lungor är bra att ha för att orka träna.
    Man ökar risken för hjärt och kärlsjukdomar dessutom syreupptaget i blodet minskar och ja listan är riktigt lång på hur dåligt rökning påverkar träningen!

Man ska sluta röka för sin hälsas skull men det bästa är att inte börja röka=)

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 51 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.