Rows och chins – samma muskel?

Home Forums Allmänt om gymträning Rows och chins – samma muskel?

• This topic is empty.
Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author

Olika typer av rows och chins/lat pulldowns etc, tränar de samma muskel eller är det 2 olika ryggmuskler?

Känner t.ex. att latsen blir bättre tränade av chins och ”mittre ryggen” blir bättre tränad av rows.

Alzie

det är ju samma muskler men till olika grader.

mysglenn wrote:
    det är ju samma muskler men till olika grader.

Vad menar du nu?

Alzie wrote:
    Vad menar du nu?

vad tror du jag menar?

se det lite som bänkpress med olika lutningar…. fast för ryggens muskler….

Alzie wrote:
    Olika typer av rows och chins/lat pulldowns etc, tränar de samma muskel eller är det 2 olika ryggmuskler?

Känner t.ex. att latsen blir bättre tränade av chins och ”mittre ryggen” blir bättre tränad av rows.

Alzie

kolla upp ryggens muskler via google eller dylikt och försök sen beskriva vilka muskler du menar med mittre ryggen så kanske missförstånd kan undvikas?

mysglenn wrote:
    vad tror du jag menar?

se det lite som bänkpress med olika lutningar…. fast för ryggens muskler….

Jaha okejokej, då förstår jag, thanks!

Mycket lätt till missförstånd här med begrepp osv men:

Rodd, Högrodd, viss TBAR, stångrodd (i min mening här pronerat) alltså övningar som syftar till transversalplan tar ju givetvis på Lats men adduktionen av skulderbladen kopplar in nedre traps och rhomboiderna. Glöm inte bort baksida axel som är aktiv i alla dessa övningar.

Latsdrag berda/smala ger ett störra rörelseomfång för just lats. Ett smalt latsdrag med bakåtlut mot slutet där du försöker få ner handtaget mot nedre delen/under bröstkorgen ger ju ett mycket stort rörelseomfång på lats jämfört med en rodd exempelvis.

ja vet, det är svårt att förklara på såna här forum, Hoppas jag var lite tydlig.

Japp

När det gäller M. latissimus dorsi så aktiveras denna effektivt vid bägge övningarna. Vid lat. pulldown/chins (spec. bak nacken) utföres en adduktion och i normala roddrörelser utföres en extension. Därför bör alltid bägge typerna övningar vara med i ryggprogrammen för fullständighetens skull.

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.