Ryggproblem?

Home Forums Allmänt om gymträning Ryggproblem?

• This topic is empty.
Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • Author

Hejsan!

När jag var mindre, kanske 16 år (är 19 nu) så tränade jag en del på gym..

Har nu börjat igen och satsar hårt, äter rätt, tränar rätt osv..

Men jag har ett problem.. När jag var mindre tränade jag inte ryggen alls (var ung, dum och okunnig) och nu när jag tränar märker jag att jag är otroligt mycket starkare bröst t.ex. än vad jag är i ryggen..

Kommer ryggmusklerna komma ikapp om jag tränar dem som vanligt, dvs. En dag i veckan som alla andra muskelgrupper, eller måste jag sluta träna de andra delarna och bara fokusera på ryggen? eller skall jag kanske köra 2 pass rygg i veckan?

Tack på förhand för hjälpen!

Rygg 2x i veckan. Träna på tekniken på marklyft och glöm inte träna magen så du har en stark bål (mage+nedre rygg)

Okay.. Ska jag köra låga vikter många reps eller tunga vikter få reps?

För just nu kör jag 4×8 med så mycket som jag känner att jag klarar av + att tekniken är bra då. Alltså inte allt för tung.

du kan variera om du vill. Första passet kan du göra tung med höga vikter och nästa pass med lägre vikter och mer reps.

Kör du rygg ggr i veckan så är du övertränad ganska så snart.

Något som funkar jävligt bra för mig är

Marklyft

3×2
    3×5
    2×10-12 (Pumpset)

Skivstångsrodd

3×2
    3×5
    2×10-12 (Pumpset)

:up:

Har alltid kört 2 ryggpass och allt annat 2ggr i veckan har aldrig blivit övertränad.

Biccen wrote:
    Har alltid kört 2 ryggpass och allt annat 2ggr i veckan har aldrig blivit övertränad.

Då kör du väl för lätt då:)

Pust! ja verkligen va!

Överträning är så överreklamerat så klockorna stannar! har nog aldrig sett nån som tränar så hårt som jag gör på nåt gym jag har tränat på tyvärr! mera träning är det som funkar på mej…

Just nu har jag tränat 10 dar vilat 1 jag vilar när jag är trött som herr kjellström gjorde och herr freeman mfl.
    Tycker det konceptet har funkat super.

Hmm… Körde nu mitt andra ryggpass denna veckan.. Är det verkligen så lätt att överträna om jag tränar rygg söndag, vilar ryggen mån. tis. onsd, sen kör jag ryggpass och vilar ryggen fram till söndag igen..
    Idag körde jag; Rygglyft 2 set med 4×8, Sittande rodd ganska tungt men inte failiure 4×8, halva marklyft, dvs från knäskålarna upp till midjan ganska tungt men inte failiure här heller 4×8, nackmuskelövning med hantlar 4×8.

Skall ev. Köra samma på söndag. Känner mig inte helt slutkörd nu.. Kan dock bero på att jag testar jack3d en period och har känt mig väldigt lätt när jag kört det.. som superman nästan.. :P

Så.. Tror ni verkligen att jag kommer överträna ryggen? Kan tillägga att ryggen är väldigt klen och vill gärna komma ikapp med den utan att min andra träning skall lida.

Mvh Jonathan

åhlan wrote:

:up:

Ett generaliserat uttalande som tyvärr inte har någon förankring i verkligheten…

åhlan wrote:

Hur förklarar du det faktum att t.ex. snubbarna på Average Broz Gym böjer 2ggr om dagen, alltså tunga böjar minst 1ggn om dagen? Borde inte de bli övertränade?

Finns några som kör liknande med journaler på ett annat forum.

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.