- This topic is empty.
Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
- You must be logged in to reply to this topic.
Home › Forums › Allmänt om gymträning › Ryggresningar/back extensions
Har inte tyckt denna övning tillför något om man kör marklyft, knäböj och militärpress. De 3 basövningarna borde räcka och bli över för ländryggen.
Men så vet jag att Reg Park i sitt klassiska 5×5 program inledde alla sina pass med just back extensions, dessutom i alla 3 ”faserna” som han kallade det, från nybörjare till avancerad. Började därför fundera på om denna övning ändå kanske hjälper till med ryggen.
Ovan nämnda 3 basövningar trycker ju på kotpelaren, medan ryggresningar drar mer. Har haft lite mindre besvär med ländryggen emellanåt som har varit lite stum efter alla marklyft och knäböj. Det har hjälpt med stretchövningar för hamstrings, men jag kan fortfarande känna av det lite.
Jag har kört ryggresningar i början av varje pass under några veckor och inbillar mig att den mjukar och och värmer upp ländryggen på ett bra sätt. Inbillning kanske.
Så, min fråga: tillför ryggresningar något? Stimulerar denna övningar andra muskler (mellan/runt kotorna?) som hjälper till att balansera? Och om man gör ryggresningar, ska man gå upp med ryggen stum eller rulla upp. Jag kör utan belastning/vikter. Eller är det a waste of time om man kör mark, böj och militär?
Vore intressant om någon har synpunkter på detta!
att köra utan extra vikt väl ett bra sätt att värma upp, typ som armhävningar för bänkpress
Det kommer med största sannolikhet aldrig bli en totalt sett lika bra övning för rygg som marklyft är. Men tycker du att det känns bra kör det med. Kör båda. Variera, komplettera.
Det kommer definitivt inte att medföra något negativt. Kör hårt, ryggträning är grymt kul
BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.
Varje månad i BODY