Home › Forums › Allmänt om gymträning › Samlar på mig massa vätska
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
2 juni, 2012 at 13:04 #117311Anonym anvandareMember
hej.
kankse är i helt fel forum del nu, hoppas inte.
jag har varit ganska överviktig o gått ner 22 kg efter detta börjat träna på gym.
nu efter ca 1 års träning har jag fått problem med att min kropp binder massa vätska, kan helt plötsligt gå upp 2-4 kg på 1-2 dagar.
sedan går det sakta neråt så kan bli av med det jag gått upp på 2 dagar på en dryg vecka.
vätskan samlas framförallt på buken och på smalbenen, blir en kraftig kant efter sockarna som sitter riktitg slappt.
2 juni, 2012 at 13:04 #48202Anonym anvandareMember2 juni, 2012 at 13:27 #117312Anonym anvandareMemberRuben77 wrote:hej.kankse är i helt fel forum del nu, hoppas inte.
jag har varit ganska överviktig o gått ner 22 kg efter detta börjat träna på gym.
nu efter ca 1 års träning har jag fått problem med att min kropp binder massa vätska, kan helt plötsligt gå upp 2-4 kg på 1-2 dagar.
sedan går det sakta neråt så kan bli av med det jag gått upp på 2 dagar på en dryg vecka.
vätskan samlas framförallt på buken och på smalbenen, blir en kraftig kant efter sockarna som sitter riktitg slappt.
Haha precis det här jag själv har undrat över ett tag. Åt massa kakor och grejer igår och nu känns det som jag är typ 100kg fetare så undrar hur mycket av detta som kan vara vätska och hur mycket fett..
2 juni, 2012 at 13:39 #117313Anonym anvandareMemberKolhydrater och salt lagrar in vatten. Justera kosten om inte det funkar uppsök läkare.
Mvh
2 juni, 2012 at 15:44 #117314Anonym anvandareMemberKolhydrater, salt, kortisol. Typ
2 juni, 2012 at 16:05 #117315Anonym anvandareMemberjag ligger väldigt lågt med kolhydraterna o inte mycket salt o kan ändå gå upp helt plötsligt 4 kg på 2 dagar,
blir läkaren nästa o kolla upp detta.
även om man nu råkar äta en del kolhydrater så lär dom inte binda 4 kg vätska eller ???
2 juni, 2012 at 16:15 #117316Anonym anvandareMemberRuben77 wrote:jag ligger väldigt lågt med kolhydraterna o inte mycket salt o kan ändå gå upp helt plötsligt 4 kg på 2 dagar,blir läkaren nästa o kolla upp detta.
även om man nu råkar äta en del kolhydrater så lär dom inte binda 4 kg vätska eller ???
Stress ökar kortisol i kroppen med. Sen beror på vad du väger med. Snabba kolisar kan binda upp vätska lättare är mina erfarenheter. 16 kg upp efter en tävling på 5 dgr är rekordet. Inte för man ville men ett oerhört sug efter allt man inte fick äta. Vet folk som vätskat upp sig 20+ kilo med. Detta påfrestrar hjärtat mm och inte bra alls om det inte fås under kontroll.
2 juni, 2012 at 17:07 #117317Anonym anvandareMemberZoltan Szabo wrote:Stress ökar kortisol i kroppen med. Sen beror på vad du väger med. Snabba kolisar kan binda upp vätska lättare är mina erfarenheter. 16 kg upp efter en tävling på 5 dgr är rekordet. Inte för man ville men ett oerhört sug efter allt man inte fick äta. Vet folk som vätskat upp sig 20+ kilo med. Detta påfrestrar hjärtat mm och inte bra alls om det inte fås under kontroll.jag är 183 cm o väger normalt 82 kg men kan stick iväg till 86 kg helt plötsligt o blir då väldigt plufsig, tar ca 1-1,5 vecka att bli av med.
vägde 98 kg när jag bestämde mig för att gå ner i vikt o gick ner till 76 kg o har nu tränat hårt i ca 1 år o landat på 82 kg, men när det ibland sticker iväg till 86 kg snabbt så blir man ju lite trött på det speciellt när man en gång varit övervitkig så vill man inte tillbaka dit.
2 juni, 2012 at 17:13 #117318Anonym anvandareMemberZoltan Szabo wrote:Vet folk som vätskat upp sig 20+ kilo med.God damn.
I vilket sammanhang vill man lägga på sig 20 (!!) kg vatten?
2 juni, 2012 at 17:29 #117319Anonym anvandareMemberRuben77 wrote:jag är 183 cm o väger normalt 82 kg men kan stick iväg till 86 kg helt plötsligt o blir då väldigt plufsig, tar ca 1-1,5 vecka att bli av med.vägde 98 kg när jag bestämde mig för att gå ner i vikt o gick ner till 76 kg o har nu tränat hårt i ca 1 år o landat på 82 kg, men när det ibland sticker iväg till 86 kg snabbt så blir man ju lite trött på det speciellt när man en gång varit övervitkig så vill man inte tillbaka dit.
Är det på helgerna detta händer i samband med inte så kontrollerad mat och dryckintag? Tänkte på öl främst.
Madball wrote:God damn.I vilket sammanhang vill man lägga på sig 20 (!!) kg vatten?
Samma som mig. Efter tävling. Inte ville men suget var så kraftig efter all mat och skräp. Vätskeansamlingen minskade efter mer motion och normal ätande inom någon vecka.
2 juni, 2012 at 17:34 #117320Anonym anvandareMemberAlright.
Skulle vara kul att se före/efter-bilder på det
2 juni, 2012 at 17:40 #117321Anonym anvandareMemberMadball wrote:Alright.Skulle vara kul att se före/efter-bilder på det
före o efter på vad ??
2 juni, 2012 at 17:42 #117322Anonym anvandareMemberZoltan Szabo;1210822 wrote:Är det på helgerna detta händer i samband med inte så kontrollerad mat och dryckintag? Tänkte på öl främst.inte bara på helgen nej utan kan bli mitt i veckan med.
dricker inte öl eller några andra alkohol haltiga drycker.
har inte ätit godis sedan 2a veckan i januaridet jag unnar mig på helgen kan vara nötter av olika slag
ev en kebabsallad ibland. bulle o kaka när det är kalas typ.självklart en liten mer viktökning vid kalas då man alltid äter mer än vanligt men inte så kraftig som dessa toppar kan bli.
2 juni, 2012 at 17:56 #117323Anonym anvandareMemberRuben77 wrote:Zoltan Szabo;1210822 wrote:Är det på helgerna detta händer i samband med inte så kontrollerad mat och dryckintag? Tänkte på öl främst.inte bara på helgen nej utan kan bli mitt i veckan med.
dricker inte öl eller några andra alkohol haltiga drycker.
har inte ätit godis sedan 2a veckan i januaridet jag unnar mig på helgen kan vara nötter av olika slag
ev en kebabsallad ibland. bulle o kaka när det är kalas typ.självklart en liten mer viktökning vid kalas då man alltid äter mer än vanligt men inte så kraftig som dessa toppar kan bli.
Skumt. Har du det stressigt på jobb eller på hemmaplan? Annars en allmänundersökning med blodtryck osv kan vara värt. Om det har pågått längre tid ska du deffinitivt uppsöka läkare.
Madball: Jag vägde in på 86 kg och skenade. Han är 100+ och jag tror procentuellt blir vätskeinlagringen likvärdigt. Har tyvärr inte kort på honom med fingrarna var svullna på honom en bra tid efter bara på vänster sida.
3 juni, 2012 at 08:35 #117324Anonym anvandareMemberRuben77 wrote:hej.kankse är i helt fel forum del nu, hoppas inte.
Jag tycker du ska ta kontakt med sjukvården först och främst för en kontroll att samla på sig vätska kan vara symptom på många olika saker, be om en ordentlig kontroll av hjärta, blodtryck, njurar och allmäna blodvärden. Vore tråkigt om du drog på dig något som blir svår behandlat.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.