Home › Forums › Allmänt om gymträning › Sämsta muskelgrupper??
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
6 december, 2005 at 18:22 #96125Anonym anvandareMember6 december, 2005 at 18:22 #1055630Anonym anvandareMember
Någon som vill får gärna komma med tips och ideér om hur Ni tränar era svagaste/sämsta muskelgrupper?
Mina är armarna! Har börjat köra dem 2 ggr i veckan nu, med ca 3 dagars mellanrum. Varierande övningar, mest med fria vikter. Mellantungt (för mig), 8-10 reps, men det tycks ändå inte hända nåt! :bb2:
6 december, 2005 at 19:52 #1055631Anonym anvandareMemberIncredible1 wrote:Någon som vill får gärna komma med tips och ideér om hur Ni tränar era svagaste/sämsta muskelgrupper?Mina är armarna! Har börjat köra dem 2 ggr i veckan nu, med ca 3 dagars mellanrum. Varierande övningar, mest med fria vikter. Mellantungt (för mig), 8-10 reps, men det tycks ändå inte hända nåt! :bb2:
Varför skulle de växa mer för att du tränar dem fler dar i veckan. De är i mina ögon inte prioritering utan idioti!!!!. Iof inte så konstigt att de inte växer då de säkerligen blir övertränade. Armarna får så pass mycket stryk i många andra övningar som inte har med armarna att göra ändå.
Vad du kan göra är ju att strategiskt köra dina armar efter tex en vilodag då man har som mest kraft och ta någon av dina bättre muskelgrupper dagen efter. Allt är beroende på hur schema etc ser ut.
På din avatar tycker jag då inte mig se att dina armar är efter . Av de man ser kan jag säga du behöver prioritera axlarna främst så du får mer harmoni i fysiken. Sen triceps och bröst behöver lite mer volym. Dina biceps är överdimensionerade till de övriga . Magen är kanon :up:
7 december, 2005 at 07:59 #1055632Anonym anvandareMemberHåller med om att dina armar ser ut att vara i proportion med resten av kroppen.
Lyssna inte på snack om att det skulle vara fel att köra armarna oftare än en gång i veckan. Vad det handlar om är helheten i ditt program och vilken träningsmängd du klarar av att återhämta dig ifrån. Överträning är den nya ”flugan” som alla är rädda för och även om detta kan inträffa så lär du märka det om du känner din kropp (du blir svagare och känner dig mer trött). Då tar du lite längre vila.
Om du dessutom regelbundet tar viloveckor är risken mindre. Dessutom är det ju fullt möjligt att köra färre set 2ggr/vecka som alternativ. Tänk bara på att armarna delas upp och kombineras med andra muskler på ett sätt som gör att du får vila (bröstpasset aktiverar även triceps exempelvis).Jag har kört triceps (mest i form av dips) 3ggr i veckan sista tiden, varav en dag relativt hårt. Nu är det dags för vila inför SM i bardips.
7 december, 2005 at 13:18 #1055633Anonym anvandareMemberMicke A : Att ha någon övertro på att mer träning får dem att växa är fel.
De bör växa av att köras hårt 1 gång i veckan gör de inte de så gör han något fel. Då får man se över utförande på övningar,alt ändra om sitt program för armarna. Tror inte lösningen är mer träning .
Till trådskaparen hoppas du inte tyckte de jag skrev var stötande då jag ser att du valt att ta bort dina avatar. Jag gjorde iaf en bedömning utifrån de jag såg på bilden du lagt upp. :up:
7 december, 2005 at 13:39 #1055634Anonym anvandareMembergurgel wrote:Micke A : Att ha någon övertro på att mer träning får dem att växa är fel.De bör växa av att köras hårt 1 gång i veckan gör de inte de så gör han något fel. Då får man se över utförande på övningar,alt ändra om sitt program för armarna. Tror inte lösningen är mer träning .
Till trådskaparen hoppas du inte tyckte de jag skrev var stötande då jag ser att du valt att ta bort dina avatar. Jag gjorde iaf en bedömning utifrån de jag såg på bilden du lagt upp. :up:
Nej, då det är lungt, (min avatar var en gammal bild med). Tar inte åt mig i första taget! Skulle väl också nämnt det att armarna är mina svagaste muskelgrupper. Men har dock använt väldigt många variationer även för att få dem att växa…
Skulle väl inte heller påstå att jag övertränar dem så värst mycket nu. Visst, armarna tar stryk i många andra övningar. Men så som jag kör nu blir första armpasset ett lätt, andra gången i veckan blir det lite tyngre! :up: Än så länge känns det bra.7 december, 2005 at 13:54 #1055635Anonym anvandareMembergurgel wrote:Micke A : Att ha någon övertro på att mer träning får dem att växa är fel.De bör växa av att köras hårt 1 gång i veckan gör de inte de så gör han något fel. Då får man se över utförande på övningar,alt ändra om sitt program för armarna. Tror inte lösningen är mer träning .
Nej nej och åter nej. Nu påstår du att ditt sätt att se på det är det enda rätta. Det finns väldigt många som fått bra resultat av att träna en släpande muskelgrupp oftare. Vare sig det gällt armar el. ngn annan muskelgrupp.
Det är samma sak som med hur hög volym och hur många pass man kör i veckan. bara för att det fungerar för en person fungerar det inte för alla.
Sedan finns det ganska många som med hyffsat hög volym kör alla muskelgrupper två ggr i veckan. Jag hade inte gjort det, men bevisligen fungerar det för många även om dem går till failure vartenda set.Mitt tips till trådskaparen blir att testa sig fram med olika upplägg, tekniker och olika volym. Fungerar det inte att höja volymen så testa med att sänka den. Det går även att dra ner på träningen för övriga delen av överkroppen för att ge armarna utrymme.
7 december, 2005 at 14:02 #1055636Anonym anvandareMemberIncredible1 wrote:Nej, d7 december, 2005 at 14:16 #1055637Anonym anvandareMemberNej nej och åter nej. Nu påstår du att ditt sätt att se på det är det enda rätta. Det finns väldigt många som fått bra resultat av att träna en släpande muskelgrupp oftare. Vare sig det gällt armar el. ngn annan muskelgrupp.
Beror så klart vilket stadie du är i din träning. Sen att många får bra resultat kan bero på att de använder div tillbehör. jag förutsätter att han är helt ren och de är utifrån de jag skriver. Då vet jag ingen som rekomenderar mer träning. Som micke skrev, vad man kan göra är att man delar upp sitt arm pass i två delar vilket menas med att man kör halva passet en dag i veckan och andra halvan en annan dag. Men de är inte mer träning för muskeln, de är exakt samma mängd bara att man delat upp de för att kunna prestera så pass bra som möjligt.
Vad jag skrev var att (jag) tror inte mer träning kommer ge han något mer. Blir svårt att säga om de är rätt eller fel men vi får ju alla tycka och tänka till :emo-thumb
Det är samma sak som med hur hög volym och hur många pass man kör i veckan. bara för att det fungerar för en person fungerar det inte för alla.
Sedan finns det ganska många som med hyffsat hög volym kör alla muskelgrupper två ggr i veckan. Jag hade inte gjort det, men bevisligen fungerar det för många även om dem går till failure vartenda set.Vad jag vet så brukar hög volyms träning fungera bättre på folk med höga testo nivåer. De är väldigt få som lyckas med den typen av fjantträning. Tung träning vet vi iaf att folk oav gener lyckas öka i volym med.
Mitt tips till trådskaparen blir att testa sig fram med olika upplägg, tekniker och olika volym. Fungerar det inte att höja volymen så testa med att sänka den. Det går även att dra ner på träningen för övriga delen av överkroppen för att ge armarna utrymme.
Så klart han ska prova sig fram de är så man lär sig
7 december, 2005 at 19:36 #1055638Anonym anvandareMembergurgel wrote:Om du nu enbart är ute efter styrkan så ska du under inga omständigheter köra dem två dar i veckan. Rekomenderar färre sett mindre reps och så tungt som möjligt. Tror dock inte du menade styrkan i dem från början även om du nu vill få de till de . 4-6 reps om du är ute efter styrka 8-10 är på tok för många de är ju cardioFörstår inte varför man skulle köra dem lätt en gång veckan, vilken tillväxt eller styrka ska du få av de?. Vad jag vet så måste man överbelasta muskeln för att få den att växa precis som styrkan.
men prova och utvärdera så får du se själv om de gav något. De finns många vägar till rom
Provar mig fram gör jag alltid!
Har provat på att köra få set och enbart tunga vikter, men det har inte gett mig nånting! Det som däremot har funkat bra för mig, är när jag har först börjat på halvtunga vikter och kört ca 15-20 reps. Detta har lett mig till att jag (efter successiv ökning) har kunnat göra 4-5 reps extra på tyngre vikter, osv.9 december, 2005 at 09:48 #1055639Anonym anvandareMemberGurgel:
Lindmark och jag f
9 december, 2005 at 12:58 #1055640Anonym anvandareMemberMicke A wrote:Gurgel:Lindmark och jag försöker båda ha en öppnare och mindre låst syn på träning genom att påstå att det inte finns en enda tänkbar väg.
Jag vet inte med någon (eller dig) annan men personligen har jag tränat i 15 år och tävlat i flera år. Jag har provat din och liknande metoder med framång vad gäller volymuppbyggnad men även andra metoder som fungerat. Det varierar med målsättningen samt att variation överlag inte skadar.
Exempelvis kan jag säga att din metod INTE är det som tagit mig till toppen inom momenten chins och dips. Där fungerar flera pass i veckan under perioder betydligt bättre (för mig).
Jag tror nog man ska skilja på (styrkan) i chins och dips och muskelvolym. Jag skriver utifrån att han ska öka i volym inte tips för någon som behagar att göra många chins och dips. Konstigt nog tycker jag de flesta som tävlar fitness har riktigt dåliga lats. Kan de kanske vara för att de inte drar med de musklerna man ska utan förlitar sig på att sina biceps gör jobbet. Jag pratar enbart om muskeltillväxt inte om hur ni som tävlar i fitness behagar att träna.
Fick jag för mig att tävla i fitness eller dylikt skulle jag inte alls träna som jag gör nu. Då skulle jag nog lägga om både kosten och se till att köra mer cardio samt konditionsträning. Beror som sagt på vilka mål man har.
Men som du säger micke, man ska så klart prova sig fram. Men rent teoretiskt så lär ju mitt alt vara enligt vad man kan läsa sig till en av de bättre metoderna. Jag pratar enbart utifrån mig själv samt de man obs under sina år på gymmet.
Jag förstår vad ni försöker säga, men läste du vad jag skrev ?
9 december, 2005 at 14:12 #1055641Anonym anvandareMemberD
9 december, 2005 at 15:18 #1055642Anonym anvandareMemberMicke A wrote:Då är jag med på vad du menar. Min egen erfarenhet stödjer till och med din uppfattning lite. Jag har fått bäst resultat av ett upplägg liknande det du nämner när just ökad volym eller maxstyrka varit det jag strävat efter.Sedärja, lite har man alltså lärt sig iaf . Först måste man veta vad personen ifråga är ute efter, efter de kan man sätta sig ner och börja fundera runt vilken typp av träning samt kost som lämpar sig.
mvh/gurgel
9 december, 2005 at 15:38 #1055643Anonym anvandareMemberTesta att bara Köra armar endast en gång i veckan ifall dom är övertränande och därmed uteblivna resultat.. vissa veckor så känner jag att jag får flytta fram en dag…alltså på den åttånde dagen köra en viss muskelgrupp för grymma resultat.
Mvh/Malin -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.