Schemahjälp 1-split

Home Forums Allmänt om gymträning Schemahjälp 1-split

• This topic is empty.
Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author

Hej!

Jag är 23 år, längd 175 cm vikt 72 kg. Tränar thaiboxning sedan en månad tillbaka 2 ggr/vecka och skulle vilja träna gym överkropp 1 gång/vecka. Har tidigare gymmat 2-3 ggr/ vecka och vägde några kilo mer i muskler för 3 månader sen innan jag slutade gymma. Är en van gymmare men undviker gärna marklyft.

Någon som kan hjälpa mig med detta pass? Ska jag variera mellan 2 alternativa pass ? olika muskler olika veckor? samma muskler men olika övningar olika veckor? En övning/muskel?

Nämnas kan även att det blir en del (inte jättemkt) sit-ups och armhävningar på thaiboxningen.

Stort tack till den som tar sig tid :)

Du bör köra ”alla” muskler på överkroppen om du bara vill ha träningsfrekvens = 1 vecka.

Keep it simple, det som ger mest är basövningar som bänkpress, chins, militärpress, latsdrag, rodd.

Om jag vore dig skulle jag köra ca 8-10 set pressar, 8-10 set drag, sedan ”smycka ut” med lite isolationsövningar efter behag.

typ

4-5 set plan bänkpress
    4-5 set miltärpress
    4-5 set chins
    4-5 set kabelrodd

lär ta ca 35-45min att göra dessa övningar med lite uppvärmningset och ca 2min vila mellan seten.

Du kanske vill slänga in lite magträning med, och då kanske någon övning där du kan justera moståndet så att du får lite ”tyngre” träning än situps… en ländryggsövning är nog på sin plats med, typ ryggresningar eller good mornings (om du inte vill köra marklyft)

Ligg på ca 12-20 reps / set de första veckorna (du lär nog vilja byta ut chins mot latsdrag här) och öka vikterna sedan så att du ligger på 6-12 reps, eftersom du har så låg frekvens på din styrketräning så kan du nog köra till teknisk failure ganska mycket :)

jag kan garantera dig enligt min egna erfarenhet att du inte kommer exempelvis ”slå” hårdare av att lägga på dig mer ”muskelmassa” vet inte om det är det du är ute efter dock. Däremot så innebär mer ”massa” att man kan lägga mer tyngd bakom slaget(sparken), dock så får du mjölksyra lättare när muskeln är större.

Det som enligt min erfarenhet avgör styrkan i slaget (förutom explosiv bålstyrka) är tekniken över hur du förflyttar energin i själva vridningen av slaget/sparken.

Kör, marklyft och benböj.

ursäkta, det kanske inte var det du frågade efter direkt :P

Eller varför inte köra friväningar och ryck om explosivtet önskas?

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.