Shrugs

• This topic is empty.
Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Author

Kommer inte ihåg vad sjutton muskeln man tränar med övningen heter men ni vet väl förhoppningsvis vad jag menar med Shrugs…

Hursomhelst, de har en bok på gymmet som heter nånting med Styrketräning, skirven av nån fransk snubbe tror jag.. En anatomisk guide tror jag den heter… Aja, i den boken står iaf övningen under Ryggövningar, men de flesta jag har sett köra den på gymmet kör den under sina axelpass.. Därför undrar jag när ni kör den?

Man lär så länge man tränar ;) :up:

kolla här:
    [http://www.ast-ss.se/html/page.asp?id=136]
    står längst ner att det är en bra övning för traps(nackmuskler?), känns naturligt att köra den på axelpasset av nån anledning tycker jag :up:

trapezius är en muskel som får jobba i väldigt många övningar, marklyft, stående rodd till hakan, alla press övningar nästan så den muskeln jobbar i fullt ut hela tiden, jag vet inte riktigt varför folk har valt att lägga in den just på axelpasset när den arbetar under alla axelövningar nästan :P
    men finns det något vettigare svar till detta så vill jag gärna höra det :D

ha det bra allihopa

Kör Hårt

Ok tackar.. En anna grej jag kom p

Klonas88 wrote:
    Ok tackar.. En anna grej jag kom på i samband med länken T1000 skickade är hur många övningar ni kör på korsryggen..?

Om du kör mark och böj så är det inget ”måste” att köra ngn isolerande övning för nedre delen av ryggen.

Trapzen är en del av ryggen men de får mest träning som assisterande muskelgrupp vid många axelövningar. Lyft åt sidan, pressar, drag till hakan osv därför väljer också många att köra de isolerande övningarna för trapzen på axelpasset.

Hej Klonas! Har du kört shrugs förut? Om ej, be nån instruktör el van person checka dig när du kör den. Den kan va lurig och orsakar gärna skador innan man lär sig att utföra den korrekt.
    Personligen föredrar jag drag till hakan med EZ (smalt grepp) eftersom den både slår trapsen och axlarna på käften.
    Lycka till!

Jag kör inte trapz så ofta, när jag gör det gör jag det i samband med axelpasset.

janne73 wrote:
    Hej Klonas! Har du kört shrugs förut? Om ej, be nån instruktör el van person checka dig när du kör den. Den kan va lurig och orsakar gärna skador innan man lär sig att utföra den korrekt.
    Personligen föredrar jag drag till hakan med EZ (smalt grepp) eftersom den både slår trapsen och axlarna på käften.
    Lycka till!

Jo det har jag, brukar köra den på mitt ryggpass, därav min fråga.. Men ska nog fundera på å köra det tillsammans med axlar istället.. Iaf testa å se vilket som känns bäst.. =)

berenger wrote:
    jag tränar traps till både rygg och axel dagar. tränar även baksida axel två gånger i veckan.

Kör du samma övningar två dagar/v eller tar du olika delar av trapzen dessa dagar?

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.