Sjuk?

• This topic is empty.
Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • Author

Hur gör ni när ni blir sjuka? Tränar ni direkt när ni börjar känna er bättre? Eller väntar ni hellre en extra dag eller två?

Jag hade lite ont i halsen igår, skippade träningen.
    Idag vaknade jag helt täppt i näsan & lite hosta. Nu är det mesta borta, har bara lite rinnande näsa (pollen allergiker).

När kan jag börja träna igen? När jag är fullt ”frisk” eller när jag känner att det bara är pollensnuva kvar?

Om man känner sig sjuk på morgonen men känner sig fullt frisk mitt på dagen, vad borde man gå efter då?

Tack på förhand.

Väntar alltid tills jag kroppen säger att man kan prestera max.
    ingen ide att chansa då kroppens imunförsvar e crap direkt efter träning om jag inte minns fel.

Ja kroppens immunförsvar är kraftigt sänkt de närmsta timmarna efter träning!

För det första så undviker jag att bli sjuk, men om jag nu blivit det så hade jag jag vilat ordentligt tills jag känt mig helt frisk.

Är det bara lite rinnande näsa så tränar jag, det brukar inte påverka något alls sett till prestation. Men man ska ha respekt för sjukdom + träning då det i värsta fall kan leda till hjärtsäck/hjärtmuskelinflammation som i sin tur kan leda till döden vilket inte är så jättepositivt för träningsresultaten.

det är i stort sett bara att gå efter känsla.

när jag t.e.x brukar värma upp innan gymmet så brukar pulsen vara runt 110-120
    men det händer att den är mycket högre ibland och med högre anstängningsgrad än vanligt.
    då ser jag det som ett tecken på ngn förkyldnig/liknande eller att jag tränat för mycket och inte hunnit återhämta mig helt.

Okej. Tack för snabba svar.
    Hur är det med att behålla muskelmassan medans man är hemma och är sjuk?
    Jag håller just nu på att bulka upp för fulla muggar. Men nu hamnar ju detta tyvärr på hyllan pga av sjukdom.
    Känner mig dock annars hur pigg som helst. Så äta vanliga mängder mat som jag brukar har jag inget problem med!

Håller du ett akloriöverskott ihop med ett högt proteinintag är risken väldigt liten att du tappar muskelmassa (givetvis beroende på hur nära din maximala potential du ligger).

Ät som vanligt och låt kroppen vila. Ett bra sätt att se om du har en infektion eller liknande i kroppen är att ta din vilopuls, vid infektion är den i regel förhöjd! Så vet du vad du har i normala fall så kan det vara ett bra sätt att utvärdera din hälsostatus :)

som sagt tidigare bör man vara exta försiktig efter ett hårt pass, open window som det kallas.
    de gånger jag blir sjuk brukar vara när jag inte sköt kosten eller t.e.x varit ute/frusigt efter ett hårt pass och vaknar tok förkyld dan efter:(

Okej. Jo, någon slags infektion är det nog. Får ta vilopulsen när jag blir frisk för framtida bruk :)
    Äter ni några slags vitamin tillskott för att hjälpa immunförsvaret?

Nu är det så att i torsdags & fredags rann näsan som bara den. Och lite ont i halsen hade jag i torsdags också.
    Men idag, lördag vaknade jag täppt i näsan men efter jag snöt mig försvann allt och nu känns det bra. Förutom att jag är lite hes.

Tror ni man kan träna imorgon (söndag) om jag bara skulle vara hes exempelvis?

Jag trodde jag var frisk igår. Men pulsen gick upp oroväckande mycket och höll sig hög mellan seten så jag avbröt och gick hem. Tar det piano idag och imorgon utan tvekan. Känns det inte bra på måndag blir det lugnt då också. Jag dör inte av ett kortare träningsuppehåll.

Eddie Vedder wrote:
    Jag trodde jag var frisk igår. Men pulsen gick upp oroväckande mycket och höll sig hög mellan seten så jag avbröt och gick hem. Tar det piano idag och imorgon utan tvekan. Känns det inte bra på måndag blir det lugnt då också. Jag dör inte av ett kortare träningsuppehåll.

Okej. Nej, jag har gått och hoppats varje dag nu – hoppas jag känner mig bra imorgon så jag orkar gå till gymmet! Börjar få abstinens nu.
    Tränade senast i måndags :(

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.