Ska man svinga båda hantlarna samtidigt?

Home Forums Allmänt om gymträning Ska man svinga båda hantlarna samtidigt?

• This topic is empty.
Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author

När man kör hantelcurls hammercurls osv.

Skall man arbeta med båda hantlarna samtidigt? eller ska man ta en hantel åt gången sänka den ena och höja den andra, eller enbart en hantel i en hand?

Jag har sett många varianter, men vad är egentligen effektivast?

Jag föredrar båda samtidigt då ena armen e starkare vill jag inte att den reppar mer än den svagare…för alla som inte har det så spelar det nog ingen roll…
    bicep spänns på samma sätt men man kanske fuskar med svinget om man kör varanna…bara en gissning

Jag brukar variera, blir ju mindre vila mellan repsen om man kör båda samtidigt = härlig pump :)

Jag tycker att det blir obalans då ja skall ”svinga” upp båda samtidigt och jag får inte samma träff. Därför kör jag en i taget. Dock är inget utav dem ”fel”, bara vad som känns bäst för ju Dig.

Balansen blir betydligt svårare att hålla om man curlar upp båda samtidigt. Båda armarna samtidigt ökar tempot på övningen och tar bort de pauser som annars uppstår.

…du ska inte svinga alls.. Du ska krama upp den (”curla”). Fördelen med att köra en arm i taget är att du kan ha lättare att fokusera på den arbetande muskeln, teknik och tempo före astunga vikter, för du vill inte hamna där du måste ta i med hela kroppen och knappt har någon form av rörelseutslag i armbågsled. Det kallas för fusk och husmodersjympa.

Linea Alba wrote:
    …du ska inte svinga alls.. Du ska krama upp den (”curla”). Fördelen med att köra en arm i taget är att du kan ha lättare att fokusera på den arbetande muskeln, teknik och tempo före astunga vikter, för du vill inte hamna där du måste ta i med hela kroppen och knappt har någon form av rörelseutslag i armbågsled. Det kallas för fusk och husmodersjympa.

Ska dock nämnas att det går utmärkt för somliga att svinga och arbeta med den excentriska delen utav rörelsen, somliga kör så i slutet på ett set eller alla rep. Det finns många som byggt rejäla armar med ”fulcurls”. Alla sätt är bra utom dom dåliga, man får testa sig fram, för somliga fungerar det kanske att söka kontakt och köra med fin teknik och för andra handlar det kanske om att köra tungt och fult men fortfarande kontrollerat i den excentriska fasen.

Vill med detta bara påpeka att det inte behöver vara fel för att någon inte kör superstrikt med ”rätt” teknik på alla övningar.

Men att bara köra tungt för att det är häftigt och svinga upp vikten för att sedan släppa den rakt ner som en hel del folk gör är ju självfallet inte produktivt vare sig för att bygga muskler eller ur säkerhetssynpunkt.

Svinga på du, själv utvecklades jag väldigt bra under en period där jag nästan uteslutet svingade hantlarna fast jag tänkte på att försöka få kontakt med bicepsen i slutet av fasen. Om du nu bara kör ”sving” hela tiden så kan jag rekomendera att du även lägger till några sätt där du kör med full kontakt och koncetration. Så en blanding av dessa skulle nog vara mest optimalt :)

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.