skelett, brosk och senor?

Home Forums Allmänt om gymträning skelett, brosk och senor?

• This topic is empty.
Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author

Visste inte vilken del i forumt jag skulle lägga detta?
    brosk och senor, leder m.m… Stärks ju av träningen annars skulle man ju inte kunna lyfta tyngre.
    Men hur är det när man slutar eller har uppehåll hur funkar det?
    Är det samma som med musklerna? Eller är det något som sitter i?
    Hittar ingen bra sida att läsa om detta.

Alla vävnader påverkas utav den belastning de utsätts för (Wolf´s lag). Vissa anpassar sig fortare än andra. Muskler anpassar sig fort medan det tar lite längre tid för senor och ligament m.m. Men de anpassas åt båda håll men det tar längre tid åt båda håll.

Okej. Men det tar mycket längre tid med den skelett delen så att säga att blir mindre tåligt så att säga? Musklerna borde ju gå mycket mycket fortare eller?

beciec wrote:
    Okej. Men det tar mycket längre tid med den skelett delen så att säga att blir mindre tåligt så att säga? Musklerna borde ju gå mycket mycket fortare eller?

Musklerna både förtvinar och stärks mycket fortare än skelettet ja.

Men en ungefär norm på hur mycket längre tid det tar går inte att säga eller?

Man brukar säga att har du i unga år byggt upp en stark kropp har du nytta av det resten av ditt liv även om du lägger av efter 30 så finns grunden alltid kvar.

Alltid haft en stark benstomme så det är nog rätt lugnt. Men har dragit på mig en del skader. Jag kanske är lite naiv och tror att jag kan stärka det fullt ut genom styrketräning. Kan inte sådär mycket om just fästen m.m..

[http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1359/jbmr.1998.13.12.1814/full]

Quote:
    the years of growth appear to be a most opportune time for exercise to increase areal bone mineral density (BMD). For example, athletes involved in competitive sport from childhood may have 15-30% higher areal BMD than controls.(1-6)

Så visst kan det vara en väldigt bra idé att få ungarna till att träna i unga år.. :)

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.