Home › Forums › Allmänt om gymträning › Skillnaden på Kronlyft och marklyft?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
24 november, 2010 at 01:29 #54723Anonym anvandareMember24 november, 2010 at 01:29 #138585Anonym anvandareMember
Som rubriken lyder.. Skillnaden? Och vilken är bäst?
24 november, 2010 at 01:52 #138586Anonym anvandareMemberGassol wrote:Som rubriken lyder.. Skillnaden? Och vilken är bäst?Kronlyft är som en kortare version av stelbenta marklyft, dvs. du lyfter inte stången från marken utan snarare från knähöjd eller högre. Du orkar troligtvis lyfta lite tyngre och teknikmässigt antar jag att det är lite enklare. Ett tips kan ju vara att söka på typ youtube för att se hur utförandet ser ut
24 november, 2010 at 23:11 #138587Anonym anvandareMemberMen mer intressant, vad är fördel och nackdel? lär väl bli mer tryck på endast rygg och inte ben då? och mer vikt för ryggen efterssom man tar mer vikt.
24 november, 2010 at 23:17 #138588Anonym anvandareMemberI följande klipp förklarar Dorian Yates för Kai & Oscar varför han föredrar kronlyft framför marklyft när det kommer till ryggträning.
[http://mdtv.musculardevelopment.com/…art-three.html]
24 november, 2010 at 23:23 #138589Anonym anvandareMemberBaldboy wrote:Men mer intressant, vad är fördel och nackdel? lär väl bli mer tryck på endast rygg och inte ben då? och mer vikt för ryggen efterssom man tar mer vikt.Jo kronlyft tar lite mer på ryggen än vad stelbenta marklyft gör. En klar fördel med att välja kronlyft är väl att man har svårt att få till tekniken bra på stelbenta marklyft.
Hur mycket rygg respektive ben du vill använda kan du bestämma lite själv beroende på hur raka ben du väljer att ha. Mer böj på benen gör att övningarna tar mer på ryggen medan raka ben tar mer på baksida lår.
25 november, 2010 at 12:38 #138590Anonym anvandareMemberKänns spontant som att ”raka ben” är snäppet sämre för ryggen, eller farligeare
25 november, 2010 at 19:38 #138591Anonym anvandareMemberBaldboy wrote:Känns spontant som att ”raka ben” är snäppet sämre för ryggen, eller farligeareFarligt skulle jag inte vilja påstå att det är. Man får vara noga med att hålla ryggen rak bara. Jag använder själv stelbenta marklyft för att träna baksidan av låren och tycker det är en grym övning. Ja känner nog snarare att det kan vara väldigt påfrestande för knäna om man har för raka ben dock
25 november, 2010 at 22:36 #138592Anonym anvandareMemberyeah yeah skit i stelmark.. Vem bryr sig om bakre lår just nu haha! Men du som verkar köra den? Tar den bättre på ryggen än vanliga mark eller?
25 november, 2010 at 22:48 #138593Anonym anvandareMemberGassol wrote:yeah yeah skit i stelmark.. Vem bryr sig om bakre lår just nu haha! Men du som verkar köra den? Tar den bättre på ryggen än vanliga mark eller?Det skulle jag våga påstå att den gör. Det har troligtvis med att göra att jag klarar att köra på tyngre vikter än vad jag orkar i vanliga marklyft
25 november, 2010 at 23:54 #138594Anonym anvandareMemberJag tänkte på att det måste isolera ryggen mer än böjda ben och göra det till en lite mer hälsorisk vid för tungt lyft. Med börjda ben känns det mer som om hela kroppen gör en insats.
26 november, 2010 at 00:25 #138595Anonym anvandareMemberBaldboy wrote:Jag tänkte på att det måste isolera ryggen mer än böjda ben och göra det till en lite mer hälsorisk vid för tungt lyft. Med börjda ben känns det mer som om hela kroppen gör en insats.Nja sålänge du orkar hålla ryggen rak så finns det väl ingen större risk. Om du däremot kör för tungt så att du blir tvungen att böja ryggen så ökar skaderisken. Detta gäller ju dock vilken typ av marklyft du än utför så jag vill inte påstå att den ena är farligare än den andra om du utför övningen rätt
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.