Skillnader i träningssätt för bodybiulders jämfört med AF-tävlande?

Home Forums Allmänt om gymträning Skillnader i träningssätt för bodybiulders jämfört med AF-tävlande?

• This topic is empty.
Viewing 9 posts - 16 through 24 (of 24 total)
  • Author
    dedsi wrote:
    AF/BF bygger långa och smala muskler medan BB bygger mer bulliga muskler.

:p

haha :worship:

Grunden vad det gäller styrketräningen ÄR likartad, oavsett gren. De allra flesta behöver slita rejält hårt för att skapa en muskelmassa som räcker till oavsett om man ska tävla i Athletic fitness, Bodyfitness/Classic bodybuilding eller fitness. Standarden är idag så pass hög att de allra flesta behöver minst ett par års seriös träning för att tävling över huvud taget ska vara tänkbart.

En AF-utövare behöver som komplement till den traditionella gymträningen träna upp sin mjölksyratålighet och repstyrka i chins och dips. Dessutom krävs en hyfsad grundkondis, koordination och smnabbhet/explosivitet för hinderbanan.

En bf/cbb-utövare har vikt/längdkoefficienter att ta hänsyn till (se [www.ebff.org)], vilket gör att muskelvolymen inte riktigt matchar den hos bodybuilders. Men så vitt vi vet idag finns ingen magisk formel som genererar denna typ av fysik, utan det är ren bodybuildingträning som gäller. Åtminstone på herrsidan kan man nog säga att hårdhetskravet är i stort det samma som i bb. Enligt normen ska detta inte vara fallet på damsidan.

Eftersom våra idrotter (bortsett från bb) är relativt unga, finns inga beprövade och vetenskapligt utformade träningsmodeller, utan all träning bygger på ”lite lånat” från andra idrotter och egen erfarenhet. Om AF får leva kvar och växa kommer det säkerligen att finnas såna träningsmodeller inom några år, precis som det finns i övrig idrott. Det finns ju en rad idrotter som är så utforskade att slutresultatet i stort är en matematisk historia, parat med några kubikmeter svett. Där är vi inte rikitgt ännu, även om allt fler av de riktigt duktiga tränar allt mer strukturerat och anpassat till det slutresultat man hoppas på.

Peter Storhannus wrote:
    Jag håller med Anna om att den stora skillnaden är kondition och chins/dips delen. Man brukar ofta lägga in extra träning på chins- och dipsmomenten några gånger i veckan.

Angående att du hellre vill se ut som AF än en bodybuilder är troligtvis ingenting du behöver oroa dig för. Du kommer inte att vakna upp en morgon och säga ”shit, jag har blivit för grov, jag ser ju ut som en bodybuilder”.

haha :D jag syftade rätt mycket på om bodybuilders drar i sig mer kalorier än en som tävlar i AF/BF

Danielito wrote:
    haha :D jag syftade rätt mycket på om bodybuilders drar i sig mer kalorier än en som tävlar i AF/BF

Om det var så enkelt att man kunde bygga mera muskler snabbare genom att höja kaloriintaget till BB-nivå så vore det otroligt smidigt och praktiskt.

Tyvärr är det inte så verkligheten ser ut. Med risk för att denna tråd blir ytterligare en i mängden bland alla ”trådar-som-diskuterar-doping-och-spårar-ur” så hoppar jag över resten :)

dedsi wrote:
    Om det var så enkelt att man kunde bygga mera muskler snabbare genom att höja kaloriintaget till BB-nivå så vore det otroligt smidigt och praktiskt.

Tyvärr är det inte så verkligheten ser ut. Med risk för att denna tråd blir ytterligare en i mängden bland alla ”trådar-som-diskuterar-doping-och-spårar-ur” så hoppar jag över resten :)

I get ya ;)

Danielito wrote:
    I get ya ;)

Asså visst måste du käka åtminstone ”tillräckligt”. Ett litet överskott av kalorier är kanske för många att föredra för att bygga och känna att man bygger (dock inget måste, man kan bygga på underskott), men det finns inget överskott av ”BB-mängd” som gör att du bygger större och bulligare muskler liksom. Du fattar nog vad jag menar :)

Vi är alla vanliga människor, muskler kan byggas eller inte byggas. On eller Off. Inget annat.

Dedsi: Öhhhh, ja fattar inte :| : ;) :D

Calle Sirén wrote:
    Dedsi: Öhhhh, ja fattar inte :|

haha jag kan skicka det handskrivet JÄTTESTORT till dig, typ 1 bokstav per A4 så kan du tapetsera hela ditt hem! :D

Well, spank you, helpy helper :)

Viewing 9 posts - 16 through 24 (of 24 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.