skivstångsträning med kedjor

Home Forums Allmänt om gymträning skivstångsträning med kedjor

• This topic is empty.
Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author

vad är syftet med att träna skivstångsövn med kedjor hängandes på sidorna? så som jag har förstått det så fungerar det så här…

om man t.ex kör marklyft så får man lyfta mer av kedjornas vikt desto längre upp man kommer i rörelsen dvs i slutläget när man står upprätt så lyfter man som mest av extravikten från kedjorna. Viktbelastningen är som MINST i STARTPOSITIONEN och STÖRST i SLUTPOSITIONEN. Eftersom man är svagast i startpositionen skulle det underlätta i fall vikten är mindre då och tyngre desto längre upp i rörelsen man kommer för då kan man ha en tyngre totalbelastning.

Har jag uppfattat syfter med ”kedjeträning” korrekt?

Då totalbelastningen blir större kan jag se hur detta kan hjälpa en att öka i muskelmassa.

Min nästa fråga är huruvida denna typ av träning är effektiv för t ex en kampsportare? När du gör ett slag/spark så är det som tyngst och långsammast i starten. Detta påminner mer om ”vanliga” övningar med skivstång än med övningar med kedjor hängandes på sidorna. Därför så är min uppfattning att vanliga konventionella skivstångsövningar är effektivast för den som använder dessa övningar för att prestera bättre i tex kamsport?

vet att detta var en lite komplicerad fråga. hade lite svårt att formulera den men jag hoppas att ni förstår vad jag menar :)

skulle vara roligt att höra era tankar och teorier…

Rätt uppfattat! En förändrad belastning i vissa delar av en rörelsebana används ofta för att komma förbi en sticking point eller liknande. Just kedjor är väldigt bra om man har bekymmer med utlåsningen i toppläget-

Som jag ser det vill man alltid ha mer muskelmassa så jag skulle säga att detta sätt att träna är bra för kampsportare.

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.