Home › Forums › Allmänt om gymträning › skräpmat under bulk?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
26 augusti, 2011 at 11:00 #52117Anonym anvandareMember26 augusti, 2011 at 11:00 #127138Anonym anvandareMember
Hej, är det okej med skräpmat under bulk? talar om pizza och cheeseburgers läste någonstans att henrik lindh gillar cheeseburgers under bulk, och han är ju ganska bra eller skall det vara pasta/ris kött?
26 augusti, 2011 at 11:06 #127139Anonym anvandareMemberVisst är det ”okej” i kontrollerade former – träningsresultaten blir inte sämre. Däremot är det betydligt sämre för hälsan med skräp vid överätning än vid underätning. Där räknas nog inte främst pizza och hamburgare, utan socker i större mängder. Även GI kan säkert få påverkan, vilket det inte verkar ha i någon speciell utsträckning vid kaloriunderskott.
26 augusti, 2011 at 11:12 #127140Anonym anvandareMemberKing Grub wrote:Visst är det ”okej” i kontrollerade former – träningsresultaten blir inte sämre. Däremot är det betydligt sämre för hälsan med skräp vid överätning än vid underätning. Där räknas nog inte främst pizza och hamburgare, utan socker i större mängder. Även GI kan säkert få påverkan, vilket det inte verkar ha i någon speciell utsträckning vid kaloriunderskott.tack.
26 augusti, 2011 at 11:30 #127141Anonym anvandareMemberHamburgare och pizza är verkligen inte skräpmat! Det är inte mer skräp än pasta med sås eller köttbullar, potatismos, brunsås och lingon.
26 augusti, 2011 at 12:19 #127142Anonym anvandareMemberClark wrote:Hamburgare och pizza är verkligen inte skräpmat! Det är inte mer skräp än pasta med sås eller köttbullar, potatismos, brunsås och lingon.u b trolling?
26 augusti, 2011 at 12:48 #127143Anonym anvandareMemberClark wrote:Hamburgare och pizza är verkligen inte skräpmat! Det är inte mer skräp än pasta med sås eller köttbullar, potatismos, brunsås och lingon.Nja du kan inte jämföra en svettig pizza med processat kött, ett halvt kilo flottig ost osv med husmanskost som tex hemlagade köttbullar med potatis och gräddsås. Eller En BigMac med hemlagade burgare av bra råvaror osv osv.
Men visst som tidigare nämnts så lär man väll inte få mycket sämre resultat på gymet för att man äter skräpmat några gånger i månaden.
26 augusti, 2011 at 12:56 #127144Anonym anvandareMemberGober wrote:Nja du kan inte jämföra en svettig pizza med processat kött, ett halvt kilo flottig ost osv med husmanskost som tex hemlagade köttbullar med potatis och gräddsås. Eller En BigMac med hemlagade burgare av bra råvaror osv osv.Men visst som tidigare nämnts så lär man väll inte få mycket sämre resultat på gymet för att man äter skräpmat några gånger i månaden.
Jag vetifan hur eller varför, men av någon anledning lät det där sjukt gott.
26 augusti, 2011 at 13:23 #127145Anonym anvandareMemberGober wrote:Nja du kan inte jämföra en svettig pizza med processat kött, ett halvt kilo flottig ost osv med husmanskost som tex hemlagade köttbullar med potatis och gräddsås. Eller En BigMac med hemlagade burgare av bra råvaror osv osv.Men det gör jag ju inte heller. Folk sätter väldigt ofta stämpeln ”skräpmat” på fel sorts mat.
Vad är en pizza? Bröd, ost, tomatsås, grönsaker, skinka, (lite champinjoner och räkor på det kanske). Vad är en hamburgare? Bröd, nötfärsbiff, lök, grönsaker, ost, ketchup, dressing. Väljer man bra råvaror så är maten fan i mig helt ok. Kaloririkt kan det vara men det gör ju inte maten till skräp för det. Vissa pizzerior gör ju självklart dålig pizza, men då kan man ju skippa den.
Du kan ju köpa färdiga portionsförpackningar med köttbullar också, paketerat 500 mil härifrån, med tveksamt innehåll. Dessa kan inte heller jämföras med hemlagade. Men bara för att det finns dåliga alternativ av en viss sorts mat så behöver ju inte maten dissas.
26 augusti, 2011 at 14:13 #127146Anonym anvandareMemberExakt, pizza är inte dålig mat.
Men pizza med dåliga råvaror är dålig mat. Precis som i princip all annan mat med andra ord.Jag kan inte nog understryka hur viktigt det är med bra råvaror. Det hjälper era kroppar och helt ärligt, det är fantastiskt roligt att sätta sig in i och gör matlagningen ännu roligare.
Jag har t.ex. två slaktare, en tredje jag köper ägg av (närproducerade). Och det är BILLIGARE än att handla på Ica/Konsum/what ever.
Jag betalar 70kr per kilo för nöt (och då blir det allt från oxfilé till köttfärs) och 80 för lamm. 60 kr för 24 stora ekologiska ägg.
Maten smakar dessutom garanterat bättre!26 augusti, 2011 at 14:25 #127147Anonym anvandareMemberNej som sagt det handlar ju om råvaror, men med skräpmat menar jag just sådan snabbmat man köper på sunkiga pizzerior och korvkiosker osv : )
29 augusti, 2011 at 08:54 #127148Anonym anvandareMemberGober wrote:Nej som sagt det handlar ju om råvaror, men med skräpmat menar jag just sådan snabbmat man köper på sunkiga pizzerior och korvkiosker osv : )Ja, den maten är säkert ingen höjdare. Om jag äter burgare så blir det oftast hemlagad eller på krog (typ O´Learys eller liknande).
En riktig skräpmåltid i mina ögon är en påse ostbågar, ett 6-pack cocosbollar och en 1,5 liter Pepsi till middag. Gott och mättande är det men…. :whistle:
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.