Slankare lår

Home Forums Allmänt om gymträning Slankare lår

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 29 total)
  • Author

Har någon tips för att få lite slankare lår?
    Jag vill ha smalare, fast ändå musklade. Musklerna ska synas lite.

Jag rider 3h/vecka, och har haft ”ridbyxlår” sen jag kom in i puberteten typ:P
    Cyklar till stallet 2 ggr/vecka (1 mil fram o tillbaks). Började på gym i september (2005), kör oftast 1 boxercise-pass, 1 spin/cirkel-pass & 2 styrketräningspass i veckan… När jag styrketränar tar jag benen en dag o kör 3×20 med lätta vikter på leg press, leg extension & leg curl..
    Är jag fel ute när jag tränar så? Har hört att man ska träna med lättare vikter o fler repetitioner för att få längre muskler..
    Tror ni det hjälper om man stretchar efter ridningen?
    Vad gäller kost äter jag onyttigt 1-2 ggr/vecka o annars försöker jag hålla mig till lågt GI.

Vore tacksam för svar!

catat wrote:

Cyklar till stallet 2 ggr/vecka (1 mil fram o tillbaks). Började på gym i september (2005), kör oftast 1 boxercise-pass, 1 spin/cirkel-pass & 2 styrketräningspass i veckan… När jag styrketränar tar jag benen en dag o kör 3×20 med lätta vikter på leg press, leg extension & leg curl..
    Är jag fel ute när jag tränar så? Har hört att man ska träna med lättare vikter o fler repetitioner för att få längre muskler..
    Vad gäller kost äter jag onyttigt 1-2 ggr/vecka o annars försöker jag hålla mig till lågt GI.

Vore tacksam för svar!

När det gäller musklernas utformning så kommer du inte att kunna få dem längre genom att köra fler reps, det enda som kommer ske är att de växer mindre och blir uthålligare.

Vill du ha slankare ben så kan du gå ner i fett eller muskler i och med att du fortfarnade vill ha ”muskliga” ben så är väl enda alternativet som jag kan se att du försöker gå ner lite i vikt för att se hur det påverkar låren.

Tack f

om du har ridbyxlår är det knappast muskler, det är fett! för att bli av med det måste du gå ner i vikt i form av fett.

varför tränar du 3×20 på en lätt vikt? det har länge varit en allmän uppfattning att man får smalare och slankare muskler om man tränar på en lättare vikt och fler repititioner. det är en myt, slöseri med tid och dina resultat kommer att bli marginella om ens märkbara! om du har varit på ett gym och tänkt på vilka personer som aldrig utvecklas eller förändrar sin kroppssammansättning så kommer du snabbt märka att det är just de personerna som säger sig ”träna lättare för att få smidiga muskler och inte så biffiga muskler”. du kan dessutom inte påverka muskelns längd med en speciell träningsmetod. den längd på muskeln du är född med är opåverkbar. vad du däremot kan påverka är muskelns storlek. de tjejer som jag ser på mitt gym som är snygga och vältränade är de som kör hårt och intensivt och inte tränar på det klassiska ”tjejsättet”. det är inte lätt att bygga muskler och bränna fett. det krävs att man verkligen tar i och blir svettig.

catat wrote:

Vore tacksam för svar!

Jag tror som övriga, att andelen fett på kroppen måste minska för att ”ridlåren” ska ändra utformning och jag vet inte om det är bra att gå promenader men jag går till och från arbetet varje dag och går förövrigt vart jag än ska, vilket ger minst en mil om dagen, år ut och år in, har det blivit, och mina ben har inget fett just men muskler finns. Övriga kroppen har inte heller så mycket fett i och för sig men jag tror nog att användningen av benen givit att de är som de är nu.

Baronen wrote:
    om du har ridbyxlår är det knappast muskler, det är fett! för att bli av med det måste du gå ner i vikt i form av fett.

varför tränar du 3×20 på en lätt vikt? det har länge varit en allmän uppfattning att man får smalare och slankare muskler om man tränar på en lättare vikt och fler repititioner. det är en myt, slöseri med tid och dina resultat kommer att bli marginella om ens märkbara! om du har varit på ett gym och tänkt på vilka personer som aldrig utvecklas eller förändrar sin kroppssammansättning så kommer du snabbt märka att det är just de personerna som säger sig ”träna lättare för att få smidiga muskler och inte så biffiga muskler”. du kan dessutom inte påverka muskelns längd med en speciell träningsmetod. den längd på muskeln du är född med är opåverkbar. vad du däremot kan påverka är muskelns storlek. de tjejer som jag ser på mitt gym som är snygga och vältränade är de som kör hårt och intensivt och inte tränar på det klassiska ”tjejsättet”. det är inte lätt att bygga muskler och bränna fett. det krävs att man verkligen tar i och blir svettig.

fast bara fett

Tove wrote:
    Jag tror som övriga, att andelen fett på kroppen måste minska för att ”ridlåren” ska ändra utformning och jag vet inte om det är bra att gå promenader men jag går till och från arbetet varje dag och går förövrigt vart jag än ska, vilket ger minst en mil om dagen, år ut och år in, har det blivit, och mina ben har inget fett just men muskler finns. Övriga kroppen har inte heller så mycket fett i och för sig men jag tror nog att användningen av benen givit att de är som de är nu.

tack f

catat wrote:
    .. du kanske borde t

Håller med i alla svar du redan fått! Kör färre reps, ta i allt vad du orkar och var ej rädd för att köra mer eller intensivare konditionsträning heller. Det är individuellt var man har sitt fett, lite klumpigt uttryckt, men fettprocenten måste minskas för att musklerna ska bli mer synliga. Man kan även försöka muskla till sig lite mer på överkroppen för att se mer symmetrisk ut. Kämpa på och lycka till:up:

Det är svårt att ge råd när man inte vet hur du ser ut i kroppen. Om jag skulle döma utifrån denna bilden, som jag snokade reda på i din blogg, :) så skulle jag säga att du har väldigt smala ben och inte behöver gå ner ett gram. Det som du uppfattas som ridbyxlår, är kanske helt enkelt lite kvinnliga former som du borde lära dig att uppskatta. När jag var yngre red jag också och jag trodde att man fick ridbyxlår av ridning. (Det låter ju så.) Är det så du tänker? Så är det i alla fall inte. Man får starka innanlår och det är bara bra.

[img=http://catat.blogg.se/images/p1010030_1135198099.jpg]

catat wrote:
    fast bara fett ÄR det inte. ridbyxlår kanske är fel uttryck, jag menar att jag är för tränad i de muskler man använder vid ridning (främst yttersida av lår och baksida)
    okej, det kankse inte är rätt att köra med lätt vikt… det är just det jag är osäker på…
    haha, jo jag är ingen vekling, jag fattar att man måste träna o bli svettig för resultat:P
    du kanske borde tänka på hur otrevlig du verkar?

Smart av Nina att leta reda på en bild av dig. Ett problem på sådana här forum är att folk ger dig råd med avseend på hur du beskriver dig själv istället för hur du verkligen ser ut. Dvs bara för att du säger att du har för mycket msukler på benen så är det kanske inte något som andra skulle hålla med om. Personligen börjar det kännas som att tjejer inte helt sällan anser sina ben vara större än va de är. Om du genom ridning har fått ben som är förstora så får jag väl egentligen antingen gratulera till dina mycket goda gener vad gäller muskeltillväxt eller kanske undra om du verkligen har ”för mycket” muskler.
    :)

Inget ont menat men du skulle kunna fråga andra och se om de också tycker att dina ben är för muskulösa, det är mycket möjligt att många tycker att de ser väldigt bra ut.

Svar till MickeN: Visst det inneh

catat wrote:
    fast bara fett ÄR det inte. ridbyxlår kanske är fel uttryck, jag menar att jag är för tränad i de muskler man använder vid ridning (främst yttersida av lår och baksida)
    okej, det kankse inte är rätt att köra med lätt vikt… det är just det jag är osäker på…
    haha, jo jag är ingen vekling, jag fattar att man måste träna o bli svettig för resultat:P
    du kanske borde tänka på hur otrevlig du verkar?

håller faktiskt med baronen!! tycker inte han är otrevlig utan bara ärlig!!!

det kan ju visst va så att du inte har så stora ben…precis som nina säger…
    dock tror jag inte på att de är så hårda med så lite fett som du beskriver. benmuskler sitter mycket längre ner än där höfterna sitter, om du förstår vad jag menar…har du sett en hård tjej med stora ben ser du oxå att hon inga höfter har…alltså, fettet är borta!

catat wrote:
    Nina Lätt: Haha, pinsamt med en så stor bild här! :D men det var smart av dig:P Naa, borde kanske lägga upp en bild där man ser mig framifrån.. Anw, naaa, trodde inte att man fick ridbyxlår bara för att man red.. För det finns ju massor av andra som har det (fast deras nog mest består av fett)..

Du får ta en ny bild och lägga upp! Nu har jag ju ändå outat dig, hehe. Jag vet inte riktigt vad jag trodde när jag var yngre men jag trodde väl att det var musklerna man fick av ridningen som gjorde så att fettet såg ridbyxigigt ut. Vilken tur att det inte var så i alla fall.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 29 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.