Sliter jag ut mig?

Home Forums Allmänt om gymträning Sliter jag ut mig?

• This topic is empty.
Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • Author

Hej.

Har nu tränat styrka seriöst i 3 månader, 6 dagar i veckan, och det går som tåget. Värt att veta är att jag är en gammal friidrottsräv på 33 år som är ganska van vid stora träningsmängder. Är ju dock inte van vid sådan här ”koncentrationsträning” från friidrotten. Dock får jag lite gliringar från folk om att jag tränar för mycket och att det inte kommer hålla i längden, att jag helt enkelt inte kan köra koncentrerad styrka i samma mängd som jag tränade allmänmuskler när jag var friidrottare.
    Min vecka ser ut enligt följande:
    Måndag: Bröst, axlar, rygg med skivstång.
    Tisdag: Armar, mage med skivstång.
    Onsdag: Frivändningar och ben med skivstång (Som gammal friidrottare blir ju benpassen grymmast…)
    Torsdag: Bröst, axlar, rygg med hantlar.
    Fredag: Armar, mage med hantlar.
    Lördag: Ryck och ben, mest i maskiner.
    Söndag: Soffläge.

Jag har en ryslig arsenal med övningar som jag går runt på och jag varierar repantalet ofta mellan allt ifrån 5 till 14 beroende på dagsformen helt enkelt. Bra dagsform=tungt, lite mindre bra=lite lättare.
    Vad säger ni gymrävar, är jag sönderkörd om 6 månader med detta upplägget?

Tack på förhand!

Hej!

Du kan träna hur mycket som helst så länge du äter, sover och vilar tillräckligt. Men det räcker inte helt, du måste tänka på att variera träningen mycket genom att ändra rep-range (antal reps du genomför per set) samt ändrar träningsmetoder. Viktigt är också att du var 8-9:e vecka tar en deload week där du går till gymmet och tränar men sänker intensiteten.

Dvs om du vanligtvis kanske kör 70kg x 10 reps på bänkpress, sänk till 55 x 10 eller kör 70 x 5 eller mindre. Minska alltså intesiteten och totala volymen på ett träningspass.

Det är väldigt viktigt att du tar deload weeks. Och trots att du vilar kommer du komma tillbaka starkare och mer redo än någonsin, många tror att man förlorar muskelmassa under dessa veckor men det är faktiskt tvärtom. Kroppen hinner återhämta och bygga upp sig för nästa intensiva träningsperiod.

Om du följer dessa regler samt äter och sover bra så kommer det vara mycket svårare för dig att bli utbränd eller övertränad. Som sagt, variation är nyckeln!

hoppas mitt svar hjälpte!

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.