Home › Forums › Allmänt om gymträning › Smalare midja – utesluta marklyften?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
3 maj, 2011 at 20:48 #52938Anonym anvandareMember3 maj, 2011 at 20:48 #130854Anonym anvandareMember
Jag tränar hårt, fyra-fem gånger i veckan. Jag växer, men är inte superstor och det är heller inget mål. Jag vill snarare se… ja, vad ska man säga. Romersk ut? (Har hört det exemplet tidigare här på forumet.)
Med det så vill jag även ha en smalare midja då jag tycker det är jäkligt snyggt. Jag har hört att många utesluter marklyften i sitt schema just för att inte bygga på stora muskler runt buken. Skulle det funka?
Om så är fallet så skulle jag inte ta bort den helt dock, men i så fall köra lägre vikter, högre reps och snorstrikt till exempel.
Så vad tror ni? Är det en möjligt väg för att inte bygga på mig runt midjan och hålla den slank och fin?
3 maj, 2011 at 23:16 #130855Anonym anvandareMemberDet låter som att ditt kroppsideal (inte romersk) men slank, fitnesstyp(inte fitness som i fitness) utan fitness som i friskis och svettis gruppträning. (no offence)
vore lättare att nå genom annan typ av träning. Tror inte att specifikt fokus på att få någon muskelgrupp svagare eller starkare i någon annan i normalförhållande är särdeles sunt. Detta är bara min mycket oproffesionella åsikt.
Borde inte någon annan typ av träning istället för gym vara intressantare? kampsport?
dans?3 maj, 2011 at 23:27 #130856Anonym anvandareMemberSeba wrote:Det låter som att ditt kroppsideal (inte romersk) men slank, fitnesstyp(inte fitness som i fitness) utan fitness som i friskis och svettis gruppträning. (no offence)vore lättare att nå genom annan typ av träning. Tror inte att specifikt fokus på att få någon muskelgrupp svagare eller starkare i någon annan i normalförhållande är särdeles sunt. Detta är bara min mycket oproffesionella åsikt.
Borde inte någon annan typ av träning istället för gym vara intressantare? kampsport?
dans?Jag förstår vad du menar men det är inte riktigt dit jag vill. Kanske var min förklaring av mitt ideal inte riktigt rätt. Det är svårt att sätta fingret på. Jag trivs på gymmet, jag gillar att musklerna växer och jag kommer fortsätta med det även om jag inte vill möta 60 cm över bicepsen, förlora min hals eller sitta på Bodys omslag.
Det jag vill är alltså att fortsätta med träningen som jag gör idag. Min tanke var bara om jag kunde motverka en bredare midja genom att träna lättare i marklyften.
5 maj, 2011 at 01:37 #130857Anonym anvandareMemberjag tror inte marklyft påverkar din midja negativt, isf är det röver som kan bli mer bastant av mkt marklyft.
jag hade kört på för fullt med, p.g.a att det är en jäkla bra övning av många orsaker.5 maj, 2011 at 08:00 #130858Anonym anvandareMemberMarklyft är en ypperlig övning och även om den teoretiskt kan bidraga till en bredare midja (jag har inte märkt av något personligen) så är vinsterna desto större.
Dessutom handlar det om illusionen av en smal midja och det bästa sättet att uppnå den saken är att skaffa sig en bred överkropp. Marklyft är en eminent helkroppsövning som kan göra underverk för tillväxten i hela kroppen och kör du utan bälte och lär dig att anamma ett korrekt buktryck kan du rent av upptäcka att midjan blir, om inte smalare, så åtminstone betydligt tightare. (Den djupa magmuskulaturen får rejält med stryk i både marklyft och knäböj utan bälte.)
Med andra ord tycker jag inte att du ska utesluta marklyft ur ditt träningsschema.
5 maj, 2011 at 13:48 #130859Anonym anvandareMemberDu kan köra dina marklyft utan att ha dåligt samvete.
// Calle
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.