Smalbänk med EZ-stång

Home Forums Allmänt om gymträning Smalbänk med EZ-stång

• This topic is empty.
Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author

Finns det fler än jag som kör denna udda övning? Att balansera 50kg på en stor 20 kilosstång när jag vill hålla händerna tätt tilltalade mig aldrig. Några mindre stänger finns inte att tillgå.

Man måste stå över bänken och luta sig framåt, stöta upp stången vid bröstnivå och sedan lägga sig ner på bänken. Detta är min favoritövning, är den skadlig tro? Den känns inte ergonomiskt obekväm alls.

Jag får otrolig kontakt i triceps och mycket mindre i bröstmuskulaturen, precis som jag vill. Om jag känner att jag inte orkar trycka upp stången använder jag gravitationen till hjälp. (Kan svinga mig upp igen med benen, och lägga stången på bänken).

thomas.R wrote:
    Finns det fler än jag som kör denna udda övning? Att balansera 50kg på en stor 20 kilosstång när jag vill hålla händerna tätt tilltalade mig aldrig. Några mindre stänger finns inte att tillgå.

Man måste stå över bänken och luta sig framåt, stöta upp stången vid bröstnivå och sedan lägga sig ner på bänken. Detta är min favoritövning, är den skadlig tro? Den känns inte ergonomiskt obekväm alls.

Jag får otrolig kontakt i triceps och mycket mindre i bröstmuskulaturen, precis som jag vill. Om jag känner att jag inte orkar trycka upp stången använder jag gravitationen till hjälp. (Kan svinga mig upp igen med benen, och lägga stången på bänken).

Kör alltid smalbänken med EZ-stång, eller eventuellt i Maxrack/Powerrack. Kan inte annat än hålla med om att den är grym när det gäller till kontakt, plus att den känns mer skonsam för handlederna (kan dock mycket väl ha fel där). Tror inte att den är skadligare än andra övningar, och tror heller inte att den är så överdrivet udda=) Dock kan det vara värt att ha en passare med som hjälper till med att få upp och lägga ner vikterna så att man slipper de gymnastiska övningarna som annars är ett måste:up:

Tycker att ez-stången blir så klumpig när man lastar 100+.
    Själv kör jag runt 110 och då blir det vanliga stången, lätt att hålla balansen om man kör lugnt och försiktigt.

pr0bz wrote:
    Tycker att ez-stången blir så klumpig när man lastar 100+.
    Själv kör jag runt 110 och då blir det vanliga stången, lätt att hålla balansen om man kör lugnt och försiktigt.

Haha, men det är ju då man byter till powerracken istället=P

När jag lastar 100+ byter jag nog stång. :D Hade inte vågat lasta 100 Kg på något som inte är gjort för den tyngden.

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.