Home › Forums › Allmänt om gymträning › Smidig ?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
2 mars, 2006 at 15:30 #1035162Anonym anvandareMember
Hej ! jag tränar styrketräning 4 ggr i veckan.. och jag undrar om det finns nått bra man kan göra så man blir smidig.. som jag kan göra nån av dom dagarna jag inte tränar styrka.. Jag vill helst inte börja på nån annan sport så om ni har några bra tips så blir jag glad
Mvh hejj_san
2 mars, 2006 at 15:30 #94509Anonym anvandareMember2 mars, 2006 at 15:33 #1035163Anonym anvandareMembervad är bananaz ? hehe
2 mars, 2006 at 15:40 #1035164Anonym anvandareMemberHejj_san wrote:vad är bananaz ? heheBananaz = slang för att fokusera på ngt alt gå ”bärsärk” på ngt. Exempel på uttryck är bla ”go loco on your ass” som används av ghetto-mexikaner (”mexare” på svenska) i de sydvästra delarna av USA.
:nerd:
2 mars, 2006 at 15:42 #1035165Anonym anvandareMemberOkej men det är nog lite för svårt för mig som inte vet var det är hehe ! Men finns det något annat tex slå mot boxboll eller det är också bara styrka ?
2 mars, 2006 at 17:01 #1035166Anonym anvandareMemberyoga är jättebra!!!!
det är inga långa stretchmoment men gör man det regelbundet märker man skillnad2 mars, 2006 at 17:05 #1035167Anonym anvandareMemberKör man långa rörelsebanor så blir det inga problem med smidigheten. Då får man tillskillnad från stretching o dyl även styrka i ytterlägena.
2 mars, 2006 at 17:07 #1035168Anonym anvandareMemberArne Persson wrote:Kör man långa rörelsebanor så blir det inga problem med smidigheten. Då får man tillskillnad från stretching o dyl även styrka i ytterlägena.fast tar man ut sig rejält drar musklerna ihop sig rejält ändå så man är stel flera dagar efteråt med massa träningsvärk eller??
2 mars, 2006 at 20:16 #1035169Anonym anvandareMemberTräningsvärken har inget med stretching att göra. Som Arne skrev så är det absout ingen fara med rörligheten så länge man går ut till ytterlägena och sträcker ut resp kontraherar maximalt, då ökar man tom rörligheten.
– Träna musklerna i dess fulla längd och du behåller rörligheten och blir inte stel, tvärtom.
2 mars, 2006 at 20:31 #1035170Anonym anvandareMemberClyde wrote:Träningsvärken har inget med stretching att göra. Som Arne skrev så är det absout ingen fara med rörligheten så länge man går ut till ytterlägena och sträcker ut resp kontraherar maximalt, då ökar man tom rörligheten.– Träna musklerna i dess fulla längd och du behåller rörligheten och blir inte stel, tvärtom.
Tack för tipsen
Du menar om man tex kör latsdrag så kör man ända ner ?
2 mars, 2006 at 21:22 #1035171Anonym anvandareMemberja jag har då blivit stelare under åren jag styrketränat fastän jag jobbar i musklernas fulla längd….
2 mars, 2006 at 23:30 #1035172Anonym anvandareMemberathleticmia wrote:ja jag har då blivit stelare under åren jag styrketränat fastän jag jobbar i musklernas fulla längd….Det sägs att stelhet kan komma med åren. (Jävlas lite med dig bara)
2 mars, 2006 at 23:36 #1035173Anonym anvandareMemberMed dagens PT skrönor som går på gymmen är det inte konstigt att folk blir stela i tex rygg, armar, axlar osv.
ARNE: Nu får du backa upp mig här, men håller du inte med mig om följande: I 9 av 10 gym är det kanske 10 procent/ tränande per gym som idag klarar av att utföra en riktig t-bar rodd eller en skivstångsrodd (endast för att ta ett exempel) Du vet vad jag menar för typ av roddar! Och ett annat exempel är för triceps, där tricepspress från pannan oftast är standarden. Också ett exempel på hur man inte ska göra. I Bicepsträningen är oftast EZ-curl stången standarden, som ofta ger förkortade pronatorer i underarmarna samt ofullständig kontraktion – för att ta ett till exempel.
Man kan inte förvänta sig att blir smidigare samt behålla smidigheten i div
muskler om man bara tränar i halva rörelsebanor eller helt enkelt använder anatomiskt felkonstruerade stänger. Det är skillnad på att TRO att man utför rörelserna optimalt, men ofta är sanningen en annan.3 mars, 2006 at 16:11 #1035174Anonym anvandareMemberNär jag läser det här om utförande osv och om hur viktigt det är så blir jag orolig för att jag gör fel. Finns det ingen sida där det finns grundligt hur man ska göra och tips för hur man ska få övningen så bra som möjligt? Jag läste om en annan som t.ex inte kände sig slut i bröst när han kör bänk, och inte slut i ryggen när han kör rodd. Samma sak här, även fast jag får träningsvärk dagen efter. Det är armarna som tar slut först. Hur ska jag göra? Vad kan jag göra för fel?
3 mars, 2006 at 16:53 #1035175Anonym anvandareMemberHär kan du läsa lite om bla bröstträning – [http://www.bk-sportsmag.se/tidningen/1987/5/orsak_o_verkan_del_1.htm]
Här kan du läsa lite om ryggträning – [http://www.bk-sportsmag.se/tidningen/1987/67/orsak_o_verkan_del_2.htm]
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.