Smidig ?

Home Forums Allmänt om gymträning Smidig ?

• This topic is empty.
Viewing 2 posts - 16 through 17 (of 17 total)
  • Author

Känner igen mig i det du skriver.
    Jag brukar variera min styrka ( när jag känner mig för osmidig eller stel ) med att köra boxpassen som de flesta gym har, sen som någon tidigare skrev så är ju yoga grymt bra och en rätt så skön träning.

Clyde wrote:
    Med dagens PT skrönor som går på gymmen är det inte konstigt att folk blir stela i tex rygg, armar, axlar osv.

ARNE: Nu får du backa upp mig här, men håller du inte med mig om följande: I 9 av 10 gym är det kanske 10 procent/ tränande per gym som idag klarar av att utföra en riktig t-bar rodd eller en skivstångsrodd (endast för att ta ett exempel) Du vet vad jag menar för typ av roddar! Och ett annat exempel är för triceps, där tricepspress från pannan oftast är standarden. Också ett exempel på hur man inte ska göra. I Bicepsträningen är oftast EZ-curl stången standarden, som ofta ger förkortade pronatorer i underarmarna samt ofullständig kontraktion – för att ta ett till exempel.

Man kan inte förvänta sig att blir smidigare samt behålla smidigheten i div
    muskler om man bara tränar i halva rörelsebanor eller helt enkelt använder anatomiskt felkonstruerade stänger. Det är skillnad på att TRO att man utför rörelserna optimalt, men ofta är sanningen en annan.

Du har helt rätt! Idag lärs det ut på felaktiga redskap, felaktiga förkortade tekniker mm och det kallas sk ”säker träning”. Bullshit säger jag! Självklart blir man smidig när man kör långa rörelsebanor. Många övningar tex bänkpress, press bakom nacken, knäböj osv KRÄVER stor smidighet för att kunna utföras korrekt. Stretchingen har inget att sätta emot styrketräningens långa rörelsebanor där du dessutom ju får styrkan i ytterlägena! Dessutom finns det flera studier som ifrågasätter stretchingens gudabenådade effektivitet.

Viewing 2 posts - 16 through 17 (of 17 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.