Smïth kontra fristång

Home Forums Allmänt om gymträning Smïth kontra fristång

• This topic is empty.
Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author

Har börjat köra en del knäböj med frstång. Körde i smith innan men tror fristång är effektivare om tekniken är den rätta(rätta mig om jag har fel).
    Vad anser ni vara bäst och vilka är skillnaderna vad gäller muskelkontakt mellan smith och fristång??

Fri stång torde vara bäst eftersom man måste balansera stången.. dvs fler muskelfibrer kopplas in då man balanserar stången. Fri stång ger ju också en naturlig rörelsebana.

Jag gillar att köra det ”sista” i smithen då man får en
    kontrolerad rörelseväg eller hur man ska säga det
    samt att ja saknar en passare.

Ser smithen som ett komplement till vanlig benpress-
    maskin.

jag tycker smithen gör övningen ”stel”. får inte alls det rörelsemönster jag vill när jag kör i smith….kör därför aldrig smith när jag kör knäböj :up:

Reyky wrote:
    jag tycker smithen g

Jag tror inte att smithmaskin möjliggör en naturlig knäböjsrörelse. Under en knäböjs negativa fas vill stången flytta sig något framåt, och själfallet det omvända när man pressar upp den igen. Det gör att man tvingas ställa sig med fötterna något längre fram för att kompensera detta när man kör i smithen.

Men även om fri stång på de flesta sätt är överlägsen en smithmaskin, så finns det finns det naturligtvis fördelar med att då och då köra i smithmaskinen. Som när man vill köra tungt utan passhjälp till exempel. Men kanske framförallt när man kör frontböj. Då funkar smithen riktigt bra.

/A

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.