Söker ett par grymma gym skor!

Home Forums Allmänt om gymträning Söker ett par grymma gym skor!

  • This topic is empty.
Viewing 4 posts - 16 through 19 (of 19 total)
  • Author
    Posts
  • #457759
    Sandow wrote:
    Alla riktiga hårdingar tränar barfota. Skor är helt överflödiga. Den som ändå envisas, av outgrundliga anledningar, med att ha denna onödiga detalj på fötterna, ska välja skor med så stum sula som möjligt. Stummast, och med bäst känsla, är som sagt barfota.

    Jag (och många fler med mig) tycker om att ha en viss klack när vi knäböjer, då blir skor en nödvändighet. Är man intresserad av att böja maximalt med vikt kan det även vara fördelaktigt med en styv sarg att trycka ut emot, även detta behöver man skor för att uppnå. Det finns en del ganska så goda anledningar till varför i stort sett alla riktigt imponerande knäböjar i världshistorien har gjorts med skor på fötterna.

    Du får gärna träna barfota om du vill, det är absolut inget dåligt alternativ i de flesta övningar och jag själv tycker om att dra mark barfota. Däremot tycker jag att du ska undvika att försöka få det att verka som något märkvärdigt eller påstå att skor är onödiga. Sådant är bara struntprat.

    #457760
    Matsa wrote:
    Jag (och många fler med mig) tycker om att ha en viss klack när vi knäböjer, då blir skor en nödvändighet. Är man intresserad av att böja maximalt med vikt kan det även vara fördelaktigt med en styv sarg att trycka ut emot, även detta behöver man skor för att uppnå. Det finns en del ganska så goda anledningar till varför i stort sett alla riktigt imponerande knäböjar i världshistorien har gjorts med skor på fötterna.

    Du får gärna träna barfota om du vill, det är absolut inget dåligt alternativ i de flesta övningar och jag själv tycker om att dra mark barfota. Däremot tycker jag att du ska undvika att försöka få det att verka som något märkvärdigt eller påstå att skor är onödiga. Sådant är bara struntprat.

    Visst, i de extremfall du nämner verkar det ju vara bra att ha skor på sig. Majoriteten av läsarna böjer däremot aldrig med sådana vikter som du antyder.

    Naturligtvis är jag inte helt allvarlig när jag säger att det är tuffare att vara barfota.

    #457761
    Sandow wrote:
    Visst, i de extremfall du nämner verkar det ju vara bra att ha skor på sig. Majoriteten av läsarna böjer däremot aldrig med sådana vikter som du antyder.

    Naturligtvis är jag inte helt allvarlig när jag säger att det är tuffare att vara barfota.

    Vikterna behöver inte vara i närheten av extrema för att man ska ha nytta av ett par bra skor. Själv är jag ganska kass på knäböj och harvar på skitvikter men jag har böjt barfota, jag har böjt i platta basketkängor och jag har böjt i skor med klack som är avsedda för knäböj. För mig är inget av de andra alternativen i närheten av riktiga böjskor, det är en av de bästa investeringar jag har gjort när det gäller träning.

    Vad man bör ha på fötterna är ganska individuellt, för somliga går det utmärkt att böja barfota men för andra går det bättre med skor. Det beror på kroppsstruktur, vinklar, vilken böjstil som man är lämpad för etc. Du verkar utgå från vad du själv trivs med och anta att det går att tillämpa på alla andra, så funkar det inte.

    Som sagt, jag är inte alls emot barfotaträning men att skor skulle vara onödigt ser jag fortfarande som skitsnack och en överdrift.

    #457762

    Här är lite vettig läsning om både skor och annat:

    [http://startingstrength.com/articles/baby_bathwater_gear_gibson.pdf]

Viewing 4 posts - 16 through 19 (of 19 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.