Sprängande värk i huvudet vid tunga lyft

Home Forums Allmänt om gymträning Sprängande värk i huvudet vid tunga lyft

• This topic is empty.
Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • Author

Jag hittade inte något jättebra ställe för den här tråden men jag provar här.

Är det meningen att det ska kännas som att huvudet sprängs när man tränar tungt eller finns det ngt man kan göra för att slippa det? Varför blir det så? Jag vill ju träna tungt men det är så obehagligt när huvudet pulserar…:(
    Blir det så för er oxå eller kan det vara någonting som är fel?:what:

Andas du ordentligt?
    Har själv haft ont i huvudet vid tunga lyft men sen har jag lärt mig andas ordentligt :)

Att blodtrycket ökar jättemycket är ju meningen kan man säga. Obehag kan det nog bli för alla. Men om det inte verkar hanterbart så är det något ytterligare som är fel. Själv fick jag tidigare huvudvärk om jag druckit kaffe och sedan knäböjde rejält, jag hade dessutom ont i knäsenorna vid det tillfället så ökade vikten och hockeyböjde halvdjupt bara vilket förmodligen ökade blodtrycket ännu mer då det blev tyngre än marklyften. När jag hade journal på Kolozzeum diskuterade jag med ett par andra som fick huvudvärk vid just knäböj och jag vill minnas att de andra också hade problem med sina PWO eller koffein/kaffe just vid knäböjen.

Nu är ju mitt liv konstigare än andras och senare förstod jag varför jag fick extra huvudvärk – det var ett symptom som kom av att min kropp växte väldigt mycket (inte som en direkt följd av träningen). Så nu får jag inte ohanterbar huvudvärk vid knäböj längre och satte nytt personbästa igår men har inte gjort djupa knäböj mer än några månader pga knäsenorna har just blivit bra – så det är inga elitresultat. Däremot så känner jag starkt av trycket vid tyngsta lyften men inte obehagligt – strax under obehag vilket bara är intressant.

Men du kan ju hålla i åtanke att viss huvudvärk beror på högt blodtryck (inte spänning vill säga). Tyvärr är inte jag någon expert på huvudvärk men så långt kan man nog gissa. Sedan är frågan varför du får problem av det blodtrycket. Jag kan föreställa mig några anledningar. Men det hjälper nog inte att gissa.

För övrigt reflekterade jag över bungy jump när jag såg det på tv igår. Det är nog inget för folk med migrän.

MrCrowley78 wrote:
    Andas du ordentligt?
    Har själv haft ont i huvudet vid tunga lyft men sen har jag lärt mig andas ordentligt :)

Det var en sak jag tänkte på själv att det kanske kunde bero på. Jag tycker själv att jag andas bra men jag har inte den bästa kondisen så det kanske kan vara därför?

Chaan wrote:
    Att blodtrycket ökar jättemycket är ju meningen kan man säga. Obehag kan det nog bli för alla. Men om det inte verkar hanterbart så är det något ytterligare som är fel. Själv fick jag tidigare huvudvärk om jag druckit kaffe och sedan knäböjde rejält, jag hade dessutom ont i knäsenorna vid det tillfället så ökade vikten och hockeyböjde halvdjupt bara vilket förmodligen ökade blodtrycket ännu mer då det blev tyngre än marklyften. När jag hade journal på Kolozzeum diskuterade jag med ett par andra som fick huvudvärk vid just knäböj och jag vill minnas att de andra också hade problem med sina PWO eller koffein/kaffe just vid knäböjen.

Nu är ju mitt liv konstigare än andras och senare förstod jag varför jag fick extra huvudvärk – det var ett symptom som kom av att min kropp växte väldigt mycket (inte som en direkt följd av träningen). Så nu får jag inte ohanterbar huvudvärk vid knäböj längre och satte nytt personbästa igår men har inte gjort djupa knäböj mer än några månader pga knäsenorna har just blivit bra – så det är inga elitresultat. Däremot så känner jag starkt av trycket vid tyngsta lyften men inte obehagligt – strax under obehag vilket bara är intressant.

Men du kan ju hålla i åtanke att viss huvudvärk beror på högt blodtryck (inte spänning vill säga). Tyvärr är inte jag någon expert på huvudvärk men så långt kan man nog gissa. Sedan är frågan varför du får problem av det blodtrycket. Jag kan föreställa mig några anledningar. Men det hjälper nog inte att gissa.

För övrigt reflekterade jag över bungy jump när jag såg det på tv igår. Det är nog inget för folk med migrän.

Högd blodtryck har jag haft till och från i snart tio år. Det kommer och går beroende på hur jag mår. Mitt blodtryck är stressrelaterat. Det är dock inget jag känner av. Vanlig huvudvärk har jag knappt när jag är förkyld. Jag har dock migrän men det har ju inget med blodtrycket att göra så vitt jag vet.
    Kan jag vara extra känslig då bara för att blodtrycket har en tendest att höjas?

Kristina77 wrote:
    Jag hittade inte något jättebra ställe för den här tråden men jag provar här.

Är det meningen att det ska kännas som att huvudet sprängs när man tränar tungt eller finns det ngt man kan göra för att slippa det? Varför blir det så? Jag vill ju träna tungt men det är så obehagligt när huvudet pulserar…:(
    Blir det så för er oxå eller kan det vara någonting som är fel?:what:

Exakt så du beskriver det fick jag för något år sedan, det var stressrelaterat i samband med överträning. (Nu i efterhand för tok för liten vila mellan muskelgrupperna). Trodde faktiskt att jag hade någon nerv i kläm eller började ana något annat, men efter att ha vilat helt och hållet från träningen i nästan 1 månad så gick det över! (Under tiden så gick jag ganska långa promenader).

Men visst kan det ha med andning att göra under dina träningspass, det är extremt viktigt att man andas vid ansträngning. Kan också vara bra att kontakta en läkare om det skulle fortsätta!

Lycka till!

Har du alltid haft det bör du nog kolla upp det men om det kommit snabbt kan det vara förkylning.

Gran wrote:
    Har du alltid haft det bör du nog kolla upp det men om det kommit snabbt kan det vara förkylning.

Nej jag hade det vid ngr träningspass precis innan jag skapade tråden men nu har det gått över…:-)

Blodtrycket kan öka till ohemula nivåer under tung styrketräning; vi snackar uppåt 350 och mer i systoliskt värde.

Annars kan ju andning, uttorkning osv göra sitt med.

Det är så i början, de går över med tiden. Huvudet måste vänja sig med blodtrycket som de typ aldrig känns förrut?

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.