Stående hantellyft framifrån – bra övning?

Home Forums Allmänt om gymträning Stående hantellyft framifrån – bra övning?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 40 total)
  • Author
    Posts
  • #518824
    Martin Löwgren wrote:
    Ge den ett par år till så får vi se om du är lika positiv. Nötningsskador sker över tid inte över en natt.

    När du lyfter något framåt/uppåt med inåtroterad arm kommer framförallt supraspinatussenan (men även bicepssenan samt en slemsäck) att klämmas in under taket i axeln (acromion). Görs detta en gång är risken att det ska uppstå en problematik rätt liten och axelleden är skapt för att klara av detta, men utförs denna rörelse flera gånger om dagen i kombination med att att rotatorcuffen är dåligt tränad ökar risken. Går man sedan även på gym och kör diverse olika lyft frammåt ökar risken dramatiskt att någon utan dessa muskelsenor eller slemsäckar ska bli irriterade/överbelastade/inflamerade med ett s.k subacromialt smärtsyndrom (a.k.a axelimpinchment som följd).

    Det finns självklart massor av andra faktorer som bidrar till ökad risk för axelimpinchment (ålder, acromionsform, instabiliet, svag rotatorcuff, jobbar mycket med armarna ovanför huvudet, bristningar i rotaturcuffen) men detta är en artikelserie om vad man ska undvika att göra just i gymmet för att hålla sig skadefri.

    Jag menar absolut inte att det inte finns risk för skador och jag förespråkar inte för att denna övning ska köras varje axelpass, däremot så tkr jag att det är en bra övning för att forma framsidorna! Dessa åsikter är ju såklart personliga och jag menade definitivt inte att trampa någon mer kunnig än jag på tårna!:)

    #518825

    Hur brukar bodybuilding proffsens karriärer sluta?

    #518826

    Aningen OT, men hur många kör den där övningen… egentligen? Jag har tränat i massor utav år och ser knappt någon som kör den. Sidolyft är desto mer populärt.

    #518827
    Gettodachoppa wrote:
    Aningen OT, men hur många kör den där övningen… egentligen? Jag har tränat i massor utav år och ser knappt någon som kör den. Sidolyft är desto mer populärt.

    Tycker jag ser var och varannan människa inkludera den i sina axelpass.

    #518828

    Nu när drag till hakan blivit skaderisk så finns det ju inte mycket axelövningar kvar. :(

    Men det duger väl gott och väl med de tre övningar jag kör.

    Men det är lite lustigt, Martin, att du som är så kunnig med skaderisk kör fel med stor skaderisk på andra övningar jag sett i dina träningsvideos.

    #518829
    malawiglenn wrote:
    bara för att man har med den i sitt program behöver man ju inte vara en stolle.. alla VILL kanske inte bara träna för hälsans skull

    Nej, börjar bli populärt att vara självdestruktiv har jag hört.

    #518830

    Ta det lugnt, ville bara ifrågasätta. Inget illa menat alltså. Bland annat en överbelastning av ländrygg vid ej strikt utförande vid kabelrodd. Men nej jag har ingen större koll på anatomi, måste man ha det? Detta var bara av mina egna erfarenheter och jag bara som sagt.. ifrågasätter.

    #518831
    malawiglenn wrote:
    Tror du att de som tränar ”bodybuilding” ”strongman” mm tränar för hälsans skull?

    Jag tränar själv som bodybuilder som en del av ett team. Och nej, jag tränar inte för hälsans skull men med det sagt så tränar jag inte för ohälsa heller.
    Är det svar nog på ditt otroligt fattigt formulerade ”inte tränar för hälsans skull”-inlägg?

    #518832
    malawiglenn wrote:
    Är man en stolle för att man har medvetet har med en övning som ”räknas” som ”skaderisk” i stitt program? Man kanske helt enkelt tycker att det är värt det samt inte tränar ”för hälsans skull”?

    Varenda övning inne på gymmet är en potentiell skaderisk, däremot om man tittar till vinst kontra risk så överväger inte vinsten risken. Och ja, då är man enligt definition en ”stolle”. Och tycker man att det är värt att öka risken för att skada sig, samt en minimal påverkan på den totala strukturen av muskeln – då kan man lika gärna släppa hantlarna på tårna varenda gång man är klar om det är smärta man gillar.

    #518833
    malawiglenn wrote:
    Det finns fler faktorer än dessa u know

    Enlighten me, young Jedi – with your endless wisdom

    #518834

    Jag står iallafall fast vid det jag skrev (som martin ej besvarade), att ej korrekt utförande kan i sig vara lika stor skaderisk som en dålig övning. Så ser ju ett större problem med inkorrekt utförande av övningar isåfall, men det är en annan sak.

    #518835

    Känns som om jag måste se över mitt träningsprogram. Har försökt att hitta info om ”simmaraxlar” och träningsprogram, men hittar inte ngt bra. Jag har tagit bort framåtlyft men har nu även läst att övningen där man har armbågen i ställning och roterar upp underarmen är skadlig på samma vis. Då har jag ju utåt och inåtrotation kvar – andra tips. Kan även berätta att jag är mycket överrörlig i axelpartiet, hur stabiliserar jag upp detta.

    #518836
    malawiglenn wrote:
    man kanske helt enkelt tycker att den ”tar bra” och har svårt med pressar för tillfället?

    Du fattar verkligen inte. Diskuterade vi huruvida den ”tog” eller inte? Nej, vi diskuterade RISK KONTRA VINST! Kan du försöka att svara på frågan utan att upprepa dina svar. Och ge gärna ett exempel på skador som kan involvera att du kan utföra ett korrekt frontlyft men inte kunna pressa en t.ex. hantel

    #518837
    grekelito wrote:
    Du fattar verkligen inte. Diskuterade vi huruvida den ”tog” eller inte? Nej, vi diskuterade RISK KONTRA VINST! Kan du försöka att svara på frågan utan att upprepa dina svar. Och ge gärna ett exempel på skador som kan involvera att du kan utföra ett korrekt frontlyft men inte kunna pressa en t.ex. hantel

    Ett exempel är att du, av olika anledningar, inte har tillräckligt med styrka/energi i triceps att utföra en tung pressövning, då kan valet falla på frontlyft.
    Har ingenting med skador mellan dessa två övningsvarianter, men ett exempel på när det kan vara motiverat och varför folk väljer frontlyft. Hur stor risken kontra vinsten är? Ptja, ingen aning. Men även om risken är stor så är det tyvärr så med elitidrotter.

    #518838
    Snake wrote:
    Ett exempel är att du, av olika anledningar, inte har tillräckligt med styrka/energi i triceps att utföra en tung pressövning, då kan valet falla på frontlyft.
    Har ingenting med skador mellan dessa två övningsvarianter, men ett exempel på när det kan vara motiverat och varför folk väljer frontlyft. Hur stor risken kontra vinsten är? Ptja, ingen aning. Men även om risken är stor så är det tyvärr så med elitidrotter.

    Tack, det var svaret jag var ute efter! Att inte kunna motivera svar, är för mig orimligt. Så jag tackar.

    Nu till mitt svar; Då får man ju börja undra på vilken nivå man väljer att fokusera på ett frontlyft istället för att bygga upp en bra grundstyrka i triceps för att därmed kunna utföra tunga pressövningar som kan resultera i en större utveckling för både bröst, axlar och triceps själva? Är det försvarbart att skita i alla benövningar och bara köra benspark för att man inte har tillräckligt med styrka i hamstrings?

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 40 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.