- This topic is empty.
Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
- You must be logged in to reply to this topic.
Home › Forums › Allmänt om gymträning › Stämmer det att nikotin hämmar glykogeninlagring samt muskeluppbyggnad?
Varför jag undrar är för att jag stod i bokhandeln förra veckan och bläddrade i Pauluns nya bok som heter typ ”50 bla bla om fettförbränning”.
Han har nikotin som en punkt där och att nikotin då hämmar fettförbränning.
tänkte: ”dags att googla detta”.
Så nu gjort och hittade detta av Paulun bla:
”Nikotin ökar blodtrycket och minskar det goda kolesterolet HDL. Dessutom kan nikotin öka risken för cancer, om än i mycket lägre grad än rökning. Din syreupptagningsförmåga kommer antagligen inte att påverkas av snusning, men muskeluppbyggnad och glykogeninlagring kan bli lidande.”
Så till frågan, bör jag överväga att sluta snusa? Då menar jag enbart av anledningen att det skulle hämma min träning avsevärt?
Hej. Jag är varken raketforskare eller expert på området, så därför undanbedes förmodligen gärna min åsikt.
Men; Att det skulle hämma träningen avsevärt har jag mycket svårt att tro.
Jag tror det är mycket få saker som kan påverka träningen avsevärt. Jag tror att det enda som kan påverka träningen avsevärt är när en rad olika faktorer så som; dålig sömn, nikotin, dålig kost, för kort vila, högt alkoholintag kombinerar varandra då man bör tänka om.
Om vi bara föreställer oss att jag t.ex lägger på mig ungefär 2.5-3kg muskler per år, bara anta att mitt eventuella niktotinintag(jag snusar) hämmar tillväxten med 300 gram per år(en siffra taget ur luften) så är det verkligen betydelsefullt i det långa loppet? det tar flera(många) år i vilket fall att nå sin drömfysik(självklart beroende på vilket mål man har:P)
ursäkta ville inte vara dryg.
Sluta inte snusa. Snus är gott. Snus dämpar aptiten. Snus är dyrt. Och man får bruna tänder.
tack
BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.
Varje månad i BODY