Stärka bröstmusklerna i ”mitten” av brösten.

Home Forums Allmänt om gymträning Stärka bröstmusklerna i ”mitten” av brösten.

• This topic is empty.
Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • Author

Hur kan man stärka bröstmusklerna i mitten av brösten? Får ont i mitten av dips , och har hört att jag e för svag där ännu. Tips på övningar för o stära mitten delen? Vill ju kunna göra dips då det är en grym övning

Får du ont vid bröstbenet (Sternum) där musklerna fäster eller i mitten av själva muskelbuken?

Alltså .. Vet inte hur jag ska beskriva med i mitten där det går som en skåra mellan de två brösten.. :O

Tommy Ivarsson wrote:
    Får du ont vid bröstbenet (Sternum) där musklerna fäster eller i mitten av själva muskelbuken?

Tror det är där han menar.

Hade samma problem innan men fortsatte bara att träna och nu har jag aldrig känningar.

Där ser man vart jag får ont då jag kör dips för tungt eller för måna reps

Får du ont i bottenläget av dipsen? Möjligt att du är stram nämligen och i bottenläget på dips så sträcker det rätt bra i brösten. Speciellt om du är lite framåtlutad vid utförandet?

Andas in ett djupt andetag och håll bröstet ”uppblåst” medan du går ner och upp, börja om. Jag kan känna av det där om jag slarvar med hållningen och låter bröstet sjunka ihop. Kan vara värt att testa. Och som Tommy säger om man lutar för mycket fram kan detta också hända för mig, men bröstar man upp sig kommer man ju automatiskt upp lite.

Jag tänker inte på hållningen eller så .. :) Men ska testa! Och det är då mest i bottenläget det känns, och jag är ganska framåtlutande vid utförandet :)

Ledsen om jag ställer kanske världens dummaste fråga, men är långt ifrån expert när det gäller träning och så vidare. Men, ”stora bröstmuskeln” ingår den också i t.ex. bänkpress eller hantelflyes?
    För varje gång jag gör någon av dessa övningar (har ej tränat så länge) så känner jag mig seg dagen efter i den lilla bröstmuskeln, men det har aldrig varit så att jag känner av något i den stora. Är det bara så att den lilla är så pass svag så den stora kommer senare? Jag hoppas ni förstår vad jag menar. Tackar på förhand.

Robin Andersson wrote:
    Ledsen om jag ställer kanske världens dummaste fråga, men är långt ifrån expert när det gäller träning och så vidare. Men, ”stora bröstmuskeln” ingår den också i t.ex. bänkpress eller hantelflyes?
    För varje gång jag gör någon av dessa övningar (har ej tränat så länge) så känner jag mig seg dagen efter i den lilla bröstmuskeln, men det har aldrig varit så att jag känner av något i den stora. Är det bara så att den lilla är så pass svag så den stora kommer senare? Jag hoppas ni förstår vad jag menar. Tackar på förhand.

Nu tror jag att du gått på den klassiska pectoralis major/minor missen. Den muskeln du tänker på är pectoralis major. Denna muskel fäster både i bröstbenet (sternum) och nyckelbenet (klavikulum). Det är således endast en muskel som fäster på samma ställe på humerus

Om du känner mest i ”övre bröst” så är det den klavikulära delen du menar, inte lilla bröstmuskeln.

Hur som helst. Vid bänkpress/flyes aktiveras alla delar av bröstmuskeln. Att du känner det mest i en viss del kan bero på genetik, stelhet, styrkeobalans m.m. men det är inget du behöver lägga någon större tankekraft på vid detta, förmodade, tidiga stadium i din träningskarriär

Gött att höra! Tack :-)!

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.