Static Contraction-träning

Home Forums Allmänt om gymträning Static Contraction-träning

• This topic is empty.
Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author

Jag behövde litte ny insperation och hittade då en artikel om Static Contraction-träning.

Är det någon som har provat det och hur funkade det ?

Jag tänkte att man kanske skulle kunna lägga in något sådant moment i det tränings program man har nu.

En fråga till

I artikeln fanns det ett tränings program men jag vet inte vad namnen på rörelserna innebär. Kan någon tipsa om en sida som för klar det tex Shrugs.

vet inte vad denna typ av träningsform innebär men namnet ger ju viss info. inget jag testat själv iaf.

ang shrugs…en övning för trapetzius där du står rakt upprätt och håller en hantel i varje hand. dra sedan upp axlarna mot hakan å vipps så kör du shrugs….

:up:

[https://www.body.se/content/traning/artikel.asp?CID=97]

En l

Olle Strandberg wrote:
    Det verkar spännande! Jag vet dock inte om jag skulle våga testa denna träningstyp en längre period pga av rädslan för att den inte skulle ge lika stor tillväxt eller styrkeökning.

Hehe ja det är spännande, men som jag skriver i artikeln tror jag personligen att det är mer intressant att variera sin träning med eller kanske lägga in som en del i sin träning. Jag skulle inte basera min träning uteslutande på static contraction.

MEN, som vanligt finns det olika åsikter och de som kör metoden tycker ju ofta att man ska köra på den helt. Vad man än tycker så finns det ju en hel del som på något sätt inkluderar det här i sin träning, exempelvis DoggCrapp med olika static holds osv. Så man behöver ju inte döma det helt även om det verkar lite konstigt vid en första anblick:)

N

Stirra dig inte blind på övningarna, du behöver inte köra just de där övningarna för att köra static contraction.

Annars är det här en bra länk för övningar: [http://www.exrx.net/Lists/Directory.html]

reloaded wrote:
    Någon som vet vart jag kan få förklaring på de rörelser jag inte vet vad det är.

Gör säkert flera av dom redan utan att veta vad dom heter.

Jag skriver ner dom och om det är någon som orkar förklara så är jag väldigt tacksam.

Millitär press
    Skullcruscher
    French press

Om du inte vet vad dessa övningar är så är min gissning att du inte kommit så långt med din fysik kanske inte skall prova massa olika ”super-metoder” innan du byggt en grund fysik med leder/muskler mm som är vana vid belastningar.

Men jag kan ju ha fel… det är dock väldigt sällan det har inträffat! :p

Nicklas wrote:
    Om du inte vet vad dessa övningar är så är min gissning att du inte kommit så långt med din fysik kanske inte skall prova massa olika ”super-metoder” innan du byggt en grund fysik med leder/muskler mm som är vana vid belastningar.

Men jag kan ju ha fel… det är dock väldigt sällan det har inträffat! :p

Klockrent!

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.