Home › Forums › Allmänt om gymträning › Stela Marklyft (svanka ryggen?)
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
16 februari, 2006 at 14:51 #94847Anonym anvandareMember16 februari, 2006 at 14:51 #1040210Anonym anvandareMember
Tjenare allihopa!
När jag körde Stela Marklyft idag på gymmet så var det en något äldre herre som frågade mig om jag var ute efter att förstöra ryggen, givetvis var det inte syftet med den övningen så jag bad han förklara vad jag gjorde fel. Han menar på att man ska svanka så mycket som möjligt när man kör Stela Marklyft. Även i andra övningar som i vanliga marklyft och T-bar skulle man utföra på detta vis påpekade han.
Själv har jag alltid kört med rak rygg inget svankande och inget kutande, därför behöver jag lite fler åsikter om hur man ska köra Stela Marklyft? Kan ju inte bara lita blint på råd från en okänd person även om det lät vettigt som han förklarade det.
16 februari, 2006 at 15:12 #1040211Anonym anvandareMemberPå [www.ast-ss.se] stod det så här om marklyft:
Det är viktigt att du har bra form i övningen för att undvika eventuella skador.
Du ska hålla huvudet uppåt och ryggen rak under hela övningen. Kuta inte med ryggen eftersom det gör att korsryggen kommer i ett mycket farligt läge.
Tänk på att pressa genom benen när du marklyfter och håll skivstången nära kroppen.
Testa inte med att låta korsryggen hantera hela belastningen vid början och slutet av repetitionerna.gå in på sidan för att kolla andra övningar du är osäker på
16 februari, 2006 at 17:03 #1040212Anonym anvandareMemberSå länge du har ryggen rak och drar upp stången med benstyrka ser jag ingen anledning att du ändrar utförandet. Att svanka så mycket som möjligt låter mest obekvämt.
16 februari, 2006 at 18:57 #1040213Anonym anvandareMemberVa e det för idiot som tyckte han var viktig där då??
Han bör avisias från gymet omedelbart!
Farliga råd.16 februari, 2006 at 23:08 #1040214Anonym anvandareMemberBra då har man fått i sej lite andra åsikter med, ska be någon atlet på gymmet kolla på mitt utförande för att se om dom har några åsikter man vill ju inte köra en sån övning fel.
17 februari, 2006 at 08:32 #1040215Anonym anvandareMemberblä, på tal om råd så har vi en sådan person här på mitt gym… han är väl närmare 70 och ger alla massa ”goda råd”. Efter han är klar med att förklara så säger han ”jo, du vet jag kan sådant här för jag har varit friidrottstränare i många år!” … gah, vad trött man blir på sådana här personer! (framförallt när man själv alltid gör allt rätt )
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.