Större biceps på högersidan??

Home Forums Allmänt om gymträning Större biceps på högersidan??

• This topic is empty.
Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author

Hallo!

Har ett smärre problem… Det kanske inte är skadligt eller speciellt synligt men jag ser det.. och det stör mig!

Min högra biceps+triceps (är högerhänt) är större än den andra.

Mäter ca 41-42 cm höger biceps.. har dock inte mätt vänster, men skulle upskatta att den är 2-3 cm mindre, är detta normalt?

Kan tillägga att jag är sned i ryggen och skall kolla upp detta med sjukgymnast, kan det vara det?

Är också svagare i vänstern, kör 4×8 i stående preacher curl med hantlar och orkar lätt med alla reps i alla 4 sets med högern men börjar bli riktigt dålig och kör failiure i 2ndra-3dje set på vänstern..
    Jag kör nästan alltid stångcurl,, vet dock inte om det är bra eftersom jag kanske dominerar rörelsen och trycker stången mer med högerarmen då..

Är väldigt medveten om att det finns olika svar och olika saker fungerar olika bra på olika personer, men jag stör mig verkligen på det. De jag tränar med säger dock att de endast märker det om jag står rakt ner med armarna och vinklar biceps in mot bröstet.. Men stör mig ändå på det och skulle uppskatta om någon visste hur man får bukt på det!!

Kan tillägga att schemat är; 2 lätta veckor (4×8) till failiure, 1 tung (4×4) till failiure och så om igen.

Övningar jag kör är; bicepscurls med stång, Preachercurls med hantlar eller stång, varierar mellan sittande och stående beroende på vad jag känner för, Tricepspushdowns i kabelmaskinen, djupa skullcrushers, underarmar kör jag wristcurls och den med en stång och ett rep man rullar upp en vikt på med utsträckta armar.

Kör nästan aldrig hantelcurls, dels för att jag är väldigt dålig på det för att på min vänsterarm blir tekniken helt jävla värdelös och vill inte köra med 5kgs hantlar på båda armarna, känns som att jag går tillbaks då på något sätt. Kanske är fel av mig och isåfall får jag börja köra det!

Så.. Skall jag köra fler reps med vänstern? eller tyngre?
    Eller skall jag bara köra på såhär och hoppas på att den kommer ikapp?
    Vad säger ni?
    :what:
    Tack på förhand!
    Mvh Jonathan

Finns trådar om detta redan och svaren brukar vara:
    Träna lika mycket med båda armarna (eller vilken kroppsdel det nu är) så kommer det bli lika i framtiden
    Och ja det är normalt.
    Träna upp tekniken om du känner att du är dålig och att avända låga vikter för detta är det bästa sättet.
    Om en armen failer kan du ju backa av på den andra så det syncar.
    Det är mina tips.

De där händer troligen alla som träna nångång. Jag säger kör på bara så kommer de nog ändras.

Yes, men ni tycker att jag skall köra hantelcurls lågt som fan för att öva tekniken?

Absolut.
    Man vill väl alltid bli bättre på dem övningarna man är kass på?
    Låga vikter strikt med massa reps kör jag nu och det ger definitivt resultat.

Jo, det är klart man vill det! :D
    Skall testa detta, 4×15?

Testa – utvärdera – höj eller sänk efter känsla ;)
    Jag kör ett pass där man ska nå 100 på låg vikt (7.5 Kilo i mitt fall) och när du kommer till fail får du vila 15 sek sen kötta vidare. Blir inte många reps på slutet men ger bra tryck!

Kan låta som ett jävligt löjligt tips, men satsa på att verkligen ”tänka” på att belasta den släpande armen lika mycket som den andra (m.a.o. fokusera på kontraktion, och som andra sagt se över utförandet). Sen är det nog generellt sett inget att noja över så vida det inte diffar en decimeter mellan armarna. Skillnad mellan vänster och höger är helt normalt, och ger ofta med sig mer eller mindre i takt med att den allmänna muskelmassan ökar=)

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.