Stressens påverkan på träningsresultatet?

Home Forums Allmänt om gymträning Stressens påverkan på träningsresultatet?

• This topic is empty.
Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author

Någon som vet hur stress påverkar resultatet av ens träning om man förutsätter att man sover bra ändå?

har för mig att det påverkar hormonerna negativt, men nån som har mer på fötterna får ta det här…

Stress utsöndrar kortisol(rättstavat?) vilket är ett nedbrytande hormon. Stress medför en rad negativa saker för träningen och kan framkalla en del psykosomatiska symtom och sjukdomar.

Magproblem, minskad hunger, dålig sömn, stelhet/spänning i musklerna, försämrad koncentrationsförmåga.
    Finns en rad till problem som kan uppkomma men inget som jag har att plocka direkt ur minnet.

Talar jag för mig själv så brukar en riktigt stressig period innebära riktigt dåliga resultat på gymet. Ofta dyker det upp skador på samma gång.

Har man ngn gång haft en period med rejäl stress och upplevt nämnda saker plus möjligen depression/ångest på samma gång och jämför det med en mer harmonisk period där man känner sig positiv så är skillnaden enorm vad gäller prestationerna och resultaten på gymet.

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.