styrke träna på fastande mage

Home Forums Allmänt om gymträning styrke träna på fastande mage

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 16 total)
  • Author

Hejsan har hört att man kan träna styraka på morgonen för att jag inte hinner annars, typ 1-2 muskelgrupper och sen köra 30 min morgon promenda eller cykel. för att få i gång min förbränning till max tänkte ta 2 st cla och lite olivolja samt en protte innan träning ? pga att mina arbetstider

Är de någon som har testat de?

så här ar mitt uplpägg 5ggr i veckan
    dag 1 stryka avslutar med +30 på gångbandet
    dag 2 morgon promenad 1tim eller cykel
    dag3 styrka+gångband
    dag 4 morgonpromenad 1 tim eller cykel
    dag 5 styrka + gångband
    dag 6-7 kan se ut= vila eller så tränar jag om jag inte kan pga att jag inte jobbar kontorstid jobbar 3och2 skift

hoppsan de blev lite osamanh

Det

Kom ihåg det bara att har kroppen ingen energi i kroppen så tar de energi från musklerna.

King Grub wrote:
    Det är inte bortkastad tid att träna på fastande mage. Inte ens tung styrketräning, förutsatt att man äter efteråt. Det är dock betydligt sämre än att ha tillgång till protein och kolhydrat redan innan.

Kan du tillföra protein+kolhydrat, t ex i form av en proteindrink med vassleprotein och maltodextrin, innan passet, så är det inga problem alls.

hur långt innan ska man äta något?

axl wrote:

vad gäller mat innan minst 1 h innan för bästa resultat. För kroppen kan inte prestera och ge energi max då kroppen oxå måste jobba med att bryta ner maten.
    efteråt så är det viktigt att inta mat såfort som möjligt men inte längre än 1,5 h efter för då finns det risk att musklerna bryts ner.
    Mat är gott

axl wrote:

Jag har hört att det tar ca 2 timmar innan kroppen har lagrat upp glykogen i musklerna. Så 2 timmar före.

Jag

jag blir alltid skithungrig n

Maximize wrote:
    Jag är av en helt annan åsikt. Ska man äta innan ska man äta 2 timmar innan som senast, eftersom man förflyttar blod ner till magsäcken för förbränningen. Och visserligen påverkar det nog inte mycket men att dra ner blod i magsäcken innan ett tungt pass är tillika idioti ;)
    Man vill ju trots allt ha blodet i musklerna…

Jag håller helt med där. Äter jag närmare än så inpå ett benpass är maginnehållet på väg upp igen.

axl wrote:

Gärna omedelbart innan, om det är morgonträning som skall genomföras. Vid det tillfälle man under kontrollerade förhållanden stimulerade proteinsyntesen hos tränande som mest (Tipton, Wolfe et al 2001), undersökte man effekten av intag av 35 gram kolhydrat och 6 gram essentiella aminosyror före styrketräning, på i övrigt fastande mage, och detta räckte för att stimulera proteinsyntesen med hundratals procent efter avslutat pass.

axl wrote:
    jag blir alltid skithungrig n

nu s

Jag trivs med att få i mig en dos protein innan passet(30min) och
    har extremt högämnesomsättning.

Måste du ha nått under träningen, kanske du kan slänga
    i dig lite kolisar typ Socker av ngt slag min favorit är ”Nyponsoppa”
    men det funkar inte riktigt om man ska köra mark eller knäböj, tyvärr..

Pröva dig fram, Lycka till!!

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 16 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.