Styrke vecka/veckor?

Home Forums Allmänt om gymträning Styrke vecka/veckor?

• This topic is empty.
Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author

halloj, det är så att jag gymmat i ca 2 1/2 månader nu och jag kör 10-12 reps 3-4 set, asså kör för full mass ökning och har märk stor skillnad i utseendet men har inte ökat så mycket i styrkan, så jag snackade med en äldre herre på gymmet som såg ut att ha varit ganska seriös BB i sina yngre dagar, då säger han att man ska klämma in några styrke veckor då och då? stämmer detta? eller ska jag köra på som som jag gör för full volym, han sa att om man är starkare klarar man fler set och kan slita på musklerna lite mera, hur ofta ska man isf köra styrke veckor ?

Har du bara tränat i 2-3 månader bör du hellre köra efter ett redan färdigt träningsupplägg eftersom du förmodligen inte är insatt nog för att göra ett vettigt schema med progression själv.
    Och progression är det enda sättet att komma nånstans :)

Väldigt lätt att hitta förslag på några olika via sök funktion och google.

Några förslag :
    5×5 stronglifts
    starting strenght
    531

Crazyeyez wrote:
    halloj, det är så att jag gymmat i ca 2 1/2 månader nu och jag kör 10-12 reps 3-4 set, asså kör för full mass ökning och har märk stor skillnad i utseendet men har inte ökat så mycket i styrkan, så jag snackade med en äldre herre på gymmet som såg ut att ha varit ganska seriös BB i sina yngre dagar, då säger han att man ska klämma in några styrke veckor då och då? stämmer detta? eller ska jag köra på som som jag gör för full volym, han sa att om man är starkare klarar man fler set och kan slita på musklerna lite mera, hur ofta ska man isf köra styrke veckor ?

I ditt fall räcker det med att köra typ 85% av maxvikt. Att gå in för s.k styrkeveckor efter 3 månader anser jag vara att ta i. Men det är inte så att du är van vid den vanliga belastningen och lägger inte manken till att öka? Du bygger ju inte speciellt mycket genom att köra samma vikt hela tiden :up:

Öka vikterna kontinuerligt och sänk repsantalet lite, om du nu vill bygga styrka.

Ps: Kör den vikten som gör att du klarar runt 5-7 rep på. Sedan skall du självklart köra lite lägre vikter,jag kör så att jag tar högre vikter i början och går neråt.

Best of luck.:D

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.