Home › Forums › Allmänt om gymträning › Styrkeökning men inte mkt massa.
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
1 januari, 2006 at 13:06 #95623Anonym anvandareMember1 januari, 2006 at 13:06 #1048573Anonym anvandareMember
Hej!
Har tränat i några månader sen ett längre uppehåll. Problemet är att jag alltid har blivit starkare från pass till pass men volymen hänger inte riktig med.
Kan man bli mkt starkare utan någon nämnvärd volymökning?
Nu kör jag 4-6 reps och 3-4 set/övning en till två ggr per vecka.
Man ska ju variera sin träning med antal set och reps mm.
Man när man läser om tex Max OT så är det bara 4-6or som gäller. På nästa ställe kör man 10-20or periodvis. Vilket sätt bygger egentligen mest styrka och massa. En säger att få reps med tungt är kass så säger nästa att 10or-12or med lättare vikt inte gör någon nytta.
Vad stämmer?
Tacksam för svar
MVH
MT1 januari, 2006 at 13:20 #1048574Anonym anvandareMemberHur mycket har du ökat i styrka (knäböj, marklyft, bänkpress, militärpress) det senaste halvåret och hur äter du?
1 januari, 2006 at 14:05 #1048575Anonym anvandareMemberxRickardx wrote:Styrka kommer först, sedan massa, ha inte så bråttom.
Det bästa du kan göra är att variera dig själv med repsantal 1-20. Variation är nyckeln.har hört detta, men hur långt efter kommer storleken?
1 januari, 2006 at 14:07 #1048576Anonym anvandareMemberAlltså, för att musklerna ska växa och anpassa sig till den nya vikten som skall förflyttas måste de också träna med den nya vikten ett tag. Det finns inget ”hur lång tid ska det ta”, men ökar du 20kg i bänkpress på 3 månader kan du inte förvänta dig att du ska öka några cm på brösten också. Det tar sin tid och varierar från person till person.
1 januari, 2006 at 14:10 #1048577Anonym anvandareMembersarbaz wrote:Alltså, för att musklerna ska växa och anpassa sig till den nya vikten som skall förflyttas måste de också träna med den nya vikten ett tag. Det finns inget ”hur lång tid ska det ta”, men ökar du 20kg i bänkpress på 3 månader kan du inte förvänta dig att du ska öka några cm på brösten också. Det tar sin tid och varierar från person till person.aha ok, tackar :up:
1 januari, 2006 at 15:01 #1048578Anonym anvandareMembersarbaz wrote:Alltså, för att musklerna ska växa och anpassa sig till den nya vikten som skall förflyttas måste de också träna med den nya vikten ett tag.okej så det du menar är alltså följande att om jag ökar 2,5kg i bänk från föregånde pass till detta pass så måste jag köra med den vikten ett tag innan jag höjer igen, varför säger vissa att man ska försöka öka vikter varje pass då?
1 januari, 2006 at 15:09 #1048579Anonym anvandareMemberalltså det jag tror efter att jag har lagt upp många trådar här på body som ni kanske vet, så har jag sett en sak, att styrketräning är en egoistisk sport där alla tror att dom vet bäst, som max-ot tillexempel det står att man garanterat blir stor enligt deras koncept, 4-6reps och tung träning med lite vila.
vissa säger att man ska köra 10-12reps för den ultimata ökningen men, det jag tror är det utlimata svaret är att variation är nyckeln till tillväxt för att shocka musklerna, och att man kör några veckors tung träning(1-6reps ungefär) och några veckors lätt träning (10-15reps ungefär).
ät bra och satsa på att lyfta tungt och hyfsat strikt så tror jag att det ordnar sig, tänk på att det som är tungt för dig bygger massa även fast det inte är 3-siffriga tal :emo-thumbLycka till
ni får gärna rätta mig om jag har fel
8 januari, 2006 at 21:02 #1048580Anonym anvandareMemberSvaret kan nog finnas i kosten. Äter du tillräckligt?
8 januari, 2006 at 21:13 #1048581Anonym anvandareMember9 januari, 2006 at 03:00 #1048582Anonym anvandareMemberTillväxt är ngt mer komplicerat än att öka sin styrka.
Enligt min personliga smak skulle jag föreslå att lägga in ngt set med högre repsomfång. Sedan bör du se över kosten vilket även nämnts här tidigare.Variera övningar, set och reps och ÄT
9 januari, 2006 at 07:19 #1048583Anonym anvandareMember -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.