styrkeökning under PF

Home Forums Allmänt om gymträning styrkeökning under PF

• This topic is empty.
Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author

Hej!

Jag har en fundering runt kost och träningsprestation. Jag har nu ätit enligt en periodisk fasta modell och den ser ut ungefär så här:

12.00 lunch (proteinkälla och sallad) ca 500 cal

~16.30 pretränings-drink (protein och största delen av kolhydratintag)

Under träning (bcaa)

~18.00 Middag (protein, en aning kolhydrater coh fettkällor) Största målet på dagen

20.00 (långsam proteinkälla)

ca 300g protein, 50-100 g kolhydrater och i runda slängar 80 g fett. Runt 2200 cal/dag

Min fråga är varför mina prestationer på gymmet har ökat så brutalt mycket när jag samtidigt ligger på ett kaloriundeskott.

Jag kan för lite om mekanismerna i kroppen under diet för att kunna räkna ut svaret själv. Det jag spontant tycker är att man borde prestera sämre under ett kaloriunderskott elelr i bästa fall bibehålla styrkan. Inte öka den.

Några exempel är:

– marklyft; för några veckor sedan lyckades jag dra 130kg med besvär, för några dagar sedan en 2:a på 150 kg

– Knäböj; för en månad sedan repade en 8:a på 120 kg, igår repade en 6:a på 150 kg

– Axelpress m. hantel: hade extrema svårigheter med att pressa upp 30 kg utan assistans. I veckan pressade jag utan problem upp 34 kg utan ass.

– Hantelpress har med assist repat på 42 kg dock inte kunnat få upp den själv, nu får jag utan problem upp 44 kg och repar en 6:a på.

Jag är själv förvånad över att styrkeökningarna är så pass stora och det i kaloriunderskott, känner mig f.ö mycket mer taggad och pepp på gymmet.

Är det någon som kan berätta varför kroppen kan svara på detta vis? och/eller har liknande erfarenheter?

Räknade du kalorier innan du började med PF? Hur såg kosten ut innan PF med tanke på sammansättning proteiner etc? Kanske du äter ”bättre” nu!

Innan PF höll jag en kolhydratfattig diet med högt proteinintag och hade bra koll på vad jag stoppade i mig.

En förklaring kan kanske vara att när jag byter upplägg på kost/träning så kan jag uppleva ett uppsving i motivation istället för slentrianmässig träning och det är kanske det uppsvinget i inställning som gör att jag faktiskt ger mig på mycket högre vikter än vad jag brukade innan. Vad vet jag:)

Denna tanke får mig lite deppig för då skulle jag för länge sedan kanske ha uppnått dessa reusltat:) men bättre sent än aldrig.

Man lever i nuet! Det är dagens resultat som gäller och inte gårdagens!
    Grattis till ökningen!

Ja sant! Tack så mycket.

Frågan finns dock kvar i mitt huvud om det finns ngn slags koppling mellan perioder i fasta och styrkeökningar:) Jag låtsas som att det gör det och skyller mina ökningar på att jag har fallit för PF!

Inga dåliga ökningar :)

Hur har det gått med vikten? fått lika bra resultat där?

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.