- This topic is empty.
Viewing 2 posts - 1 through 2 (of 2 total)
Viewing 2 posts - 1 through 2 (of 2 total)
- You must be logged in to reply to this topic.
Home › Forums › Allmänt om gymträning › Styrketräning och MMA sida vid sida
Har under en del år styrketränat och tränat kampsport av olika slag men har egentligen aldrig tänkt på att anpassa det ena till det andra för funktionella fördelar. Min främsta tanke med styrketräningen tidigare har varit att bygga muskler och att bli lite starkare i en del basövningar.
Nu har jag precis börjat träna MMA (mixed martial arts) och det innehåller såklart mycket stående brottning, grappling och kast osv och i dom momenten så har man klara fördelar med en stark fysik. Men en del saker har gjort mig lite osäker på hur jag ska lägga upp min styrketräning t.ex. en del av de grabbar jag tränar med på MMAn är mycket svagare än mig på gymmet men känns jävligt mycket starkare än mig vid MMA träningar.
Tidigare har mitt gymschema bestått av 4-5 träningsdagar per vecka med en till två muskelgrupper varje gång. Men nu när jag tagit upp MMA så har jag klurat ihop ett nytt schema som jag tänkte prova på.
Tanken med schemat är att köra så många muskelgrupper som jag kan under varje pass och öka i styrka i dom övningar som jag har flest fördelar med i MMAn.
Första träningen:
Bänkpress
Militär press (stående)
Marklyft
Latsdrag (för fet för chins)
Knäböj
Kettlebell clean och press?
Andra träningen:
Knäböj
Latsdrag
Dips
Kettlebell dubbelhandswing?
Biceps curl stående med skivstång
Tredje träningen:
Bänkpress
Marklyft
Kettlebell clean och press
Dips
Militärpress (stående)
Reps 8-10 set 3-4 och mage tränas på MMA träningar 3 gånger i veckan.
Är verkligen ingen expert inom detta område så feedback eller tankar kring det hela med för och nackdelar skulle VERKLIGEN uppskattas.
Nu är jag helt slut tjingeling nacksving! :lazy:
BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.
Varje månad i BODY