Svårt att bygga muskler -> Program

Home Forums Allmänt om gymträning Svårt att bygga muskler -> Program

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • Author

Jag är en kille som har väldigt hög ämnesomsättning vilket leder till att jag har svårt för att lägga på mig fett, och fett behöver man ju för att bygga muskler. Det är min teori varför jag har så svårt för att bygga muskler. Jag har tränat några år nu, men har bara lagt på mig några få kilon. Särskilt mina bröst har svårt att bli stora.

Min pappa är bodybuilder, så jag har lärt mig utav honom, så det är inte att jag tränar fel (sen gör jag säkert inte allt helt rätt, men det tror jag ingen gör), och jag försöker att äta så mycket som möjligt, samt att jag tar Body Science Gainer efter träningen.

Jag har kört på att träna varje muskelgrupp en gång i veckan. Så här har mitt senaste schema sett ut:

Dag 1
    Lårcurl 6×10
    Benspark 3×12
    Knäböj 4×12
    Front squat 4×12
    Mage, om jag orkar.

Dag 2
    Latsdrag 3×10
    Omvänt latsdrag 3×10
    Marklyft 3×12
    Sittande rodd 3×10
    Baksida axlar 3×10
    Hissdrag bakom nacken 3×12
    Korsrygg 3×15

Dag 3
    Bänkpress 5×10
    Snedbänk 5×10
    Bröstflyes 3×12
    Axelpress 4×10
    Flyes 4×12
    Stånglyft 4×12
    Lite övningar för rotatorcuffen

Dag4
    Vader (varannan vecka sittande, varannan stående) 6×12
    Pushdown med rep 3×10
    Pushdown med stång 3×10
    Tricepspress (typ dips fast i maskin) 3×10
    Hantelcurl 4×12
    Stångcurl 2×10
    Stångcurl smalt grepp 2×10
    Hammercurl 3×10
    Mage

Men nu funderar jag på om detta upplägget inte lämpar sig för min kropp, utan att jag borde köra varje muskelgrupp två gånger i veckan, men med inte riktigt samma övningar. Jag funderar på att köra på detta sättet:

Dag 1
    Stående vadpress 3×12
    Hantelcurl 3×12
    Lårcurl 3×12
    Benspark 3×15
    Knäböj 3×12
    Mage

Dag2
    Latsdrag 3×12
    Sittande rodd 3×12
    Bänkpress 3×12
    Flyes 3×12
    Pushdown med rep 3×12
    Korsrygg 3×15

Dag 3
    Sittande vadpress 3×12
    Stångcurl 3×12
    Lårcurl 3×12
    Benspark 3×15
    Front squat 3×12
    Mage

Dag 4
    Marklyft 3×12
    Baksida axlar 3×12
    Snedbänk 3×12
    Axelpress 3×12
    Pushdown med stång 3×12

Det blir ju färre övningar, men musklerna får jobba två gånger i veckan istället för en. Som ni ser har jag också ökat antalet reps lite. Jag gör så ibland istället för att öka vikten. Ha gärna synpunkter!

Du måste ju se över kaloriintaget. Räkna allt du äter över en dag. Ligg på ca 500kcal i överskott till o börja med. Annars får du öka mer. Jag hade också rekommenderat vitargo pure. Rent kolhydratstillskott som hjälper dig med volymen samt återhämtningen.

Jag hade även försökt sänka dina repetitioner mellan 6-8. Då måste du lyfta tyngre. Speciellt basövningarna hade jag nog kört 5×5 eller 4×6

Vad gör det för skillnad att göra färre reps? Jag tar gärna korta pauser, men om man ska orka köra såpass tungt att man gör 5-8 stycken måste man ta långa pauser för att det inte ska bli typ 2 stycken tredje setet typ.

Sen har jag ingen koll på kcal, samt att jag inte äger någon matvåg. Jag bara äter tills jag blir ordentligt mätt: Frukost, lunch, mellanmål, middag, (träning vid 19.30, gainer), mat efter träning som brukar bestå av, tonfisk, två ägg och mycket sallad.

Men jag kan absolut testa att göra 8-10 reps åtminstone. Jag kan ju börja där.

färre reps bygger mer volym. det säger ju sig självt… ju tyngre du lyfter desto större blir du.
    speciellt färre reps på basövningarna då du tar nästan hela kroppen!

kör 3×8 på enledsövningar och 4×6 på basövningarna.
    köp hem vitargo pure med!

Får se om min studentplånbok gillar att köpa vitargo. Men varför är vitargo så bra då? Känns som att jag behöver proteinet och fettet som finns i gainer.

ja de verkar ju gått bra hittills med fett och protein. visst det är 2 mycket viktiga ingredienser till bra stor kropp men det fattas mängder med kolhydrater. Sen orkar du inte presstera lika hårt i längden utan kolhydrater.

volym = kolhydrater !

Kör 8-12reps för att bygga volym 4-5 sets.
    När du ska bygga behöver du ett högt proteinintag, ett relativt högt fettintag (ca 1g/kg) och sedan kolhyderater till önskat kaloriöverskott. Om du ligger 500över ditt energibehov går du upp 0,5kg per vecka. Tycker inte det finns någon anledning att köra vitargo om du fortf. bor hemma så får du ju gratis mat troligtivs, ta lite extra ris, potäter eller något om du känner att du har för lite kolhyderater i din kost. Proteintillskott tycker jag är ett värt tillskott då det ligger rätt bra på protein per krona även ett enkelt mellanmål att ta med sig.

Vincent94 wrote:
    Kör 8-12reps för att bygga volym 4-5 sets.
    När du ska bygga behöver du ett högt proteinintag, ett relativt högt fettintag (ca 1g/kg) och sedan kolhyderater till önskat kaloriöverskott. Om du ligger 500över ditt energibehov går du upp 0,5kg per vecka. Tycker inte det finns någon anledning att köra vitargo om du fortf. bor hemma så får du ju gratis mat troligtivs, ta lite extra ris, potäter eller något om du känner att du har för lite kolhyderater i din kost. Proteintillskott tycker jag är ett värt tillskott då det ligger rätt bra på protein per krona även ett enkelt mellanmål att ta med sig.

låter vettigt men kolhydrater är även mycket bra för återhämtningen då vitargo pure går direkt ut i musklerna och lagras inte på fettet.

Jag bor faktiskt själv.

Jag kan iaf glatt meddela att jag har gått upp 2-3 kg på två veckor efter att jag började handla mat för 100-lappen mer i veckan.

Så om jag hade haft råd med Vitargo skulle jag gärna prova, men denna sidan av sommarn får jag säga nej, så får vi se i höst, om jag har fått sommarjobb och så där.

Men tack så hemskt för era svar. Ska börja med att köra tyngre nästa vecka!

du e lycklig du……;-).
    kan käka hur mycket som helst å inte gå upp i vikt!!!
    en annan tittar på burgare å går upp 2 kg direckt…………lol.

den lätta biten är att träna…sen kommer det svåra,vila-käka tillräckligt-stretcha-osv……..;-)

matlagningen tar 4-6 tim/vecka.minst!!!…phuuuuu……..lol

Kom på att vi kom ifrån min egentliga fråga.
    Är det bäst att träna varje muskelgrupp en eller två gånger i veckan? Eller spelar det ingen roll? Eftersom varje muskel får mer övningar och tid om de tränas en gång, men får tränas oftare om de tränas två gånger.

Och man är aldrig nöjd, bighulken.

emilmar2009 wrote:
    färre reps bygger mer volym. det säger ju sig självt… ju tyngre du lyfter desto större blir du.
    speciellt färre reps på basövningarna då du tar nästan hela kroppen!

kör 3×8 på enledsövningar och 4×6 på basövningarna.
    köp hem vitargo pure med!

Vad grundar du detta på? Att ”färre reps bygger mer volym”?

Som många nog redan har påpekat är det din diet som är felet och inte ditt gym schema.

Andreas12 wrote:
    Som många nog redan har påpekat är det din diet som är felet och inte ditt gym schema.

Japp, men det bättrar sig nu. har gått upp 6-7 kg på 4 månader. Antagligen mest i vätska, men det är ju på rätt väg iaf :up:

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.