Symetri – Hållning – Släpande Muskelgrupper

Home Forums Allmänt om gymträning Symetri – Hållning – Släpande Muskelgrupper

  • This topic is empty.
Viewing 5 posts - 16 through 20 (of 20 total)
  • Author
    Posts
  • #548885
    amon wrote:
    En fråga, kan man få problem om man kör för mycket drag/baksida övningar i förhållande till pressar, eller är det inte skadligt på samma sätt? Är det skadligt om man prioritera dragövningar så att säga.

    Personligen föredrar jag balans men med tanke på att den muskulatur som tränas i pressövningar är förhållandevis liten i jämförelse med de man använder i dragövningar så är det i varje fall bättre att ha obalans åt det hållet än tvärtom…men som sagt, sträva efter balans om möjligt.

    #548886
    DougHepburn wrote:
    Amen till det! Vad det däremot låter som är att du kanske bör se över utförandet av dina dragövningar? Är det så att du haft balans mellan press- kontra dragövningar så är det definitivt där du ska börja. Det är för övrigt precis det här man brukar kunna undvika om man istället för att lägga fokus på att få upp så mycket vikt som möjligt – vilket somliga här menar är korrekt – också ser till att använda de muskler övningarna är tänkta att angripa så att de verkligen används på bästa sätt. [Anmärkning: Jag är övertygad om att ”somliga” trots allt får bra effekt av sitt utförande och det vore rätt förmätet och korkat av mig att tro att somliga ”somliga” med ett antal decennier bakom sig i gymet inte har full koll på hur de får resultat för så är det givetvis inte! Men när jag lär ut övningsutförande så talar jag i generella termer och för att så många som möjligt ska göra rätt. Tweakar man redan från början med övningsutförandet så är det mer regel än undantag att man som nybörjare kommer bana in rörelsen käpprätt åt Mellanöstern. Med mycket erfarenhet så kommer de flesta till slut hitta rätt och då kan det visa sig att utförandet inte följer ”den generella mallen” (som just bara är en mall att utgå ifrån) men till syvende och sidst så är det just precis det långvarig styrketräning handlar om: Att bli sin egen bästa tränare/coach.]

    I ryggövningar generellt så får en för tung belastning ofta konsekvensen att retraktionen av skulderbladen inte blir ideal (vilket i nästa led ofta brukar resultera i en sämre kontraktion av latissimus). Ett tips är därför att kontrollera om du i samtliga roddövningar (horisontella planet) och latsövningar i vertikala planet (pulldowns, chins etc) verkligen kan utföra en hård kontraktion i övre rygg som leder till en maximal retraktion av skulderbladen. Prova under en period att du håller den kontraktionen under ett par sekunder så blir jag inte förvånad om du kommer att se resultat till slut!

    Komplettera med shrugs bakåt (Kelso shrugs) + stretching av bröst och främre delta så finns det nog hopp om att du löser ditt problem. En annan riktigt bra övning, i synnerhet för dig som liksom undertecknad insett att för de allra flesta dödliga så är det sammansatta basövningar som är nyckeln, är partiella marklyft med brett grepp. Du behöver i den övningen inte överdriva hur brett du håller (det är alltså inte tal om ett ”snatch grip” som i tyngdlyftning men prova att lägga på 10-15 centimeter på varje sida till en början. Tänk sedan på att retrahera skulderbladen som om det inte fanns någon morgondag när du gör övningen!

    Lycka till och vore kul om du kunde uppdatera framöver med hur det går!

    Tillägg: Glömde påpeka att det inte bara räcker med att ha balans i sitt träningsprogram mellan press- resp. dragövningar utan man måste givetvis ha en vettig styrkefördelning dess emellan. Man måste minst vara lika stark i dragövningarna som i motsvarande pressövningar och helst en del starkare.

    Tack DougHepburn för att du tog dig tid att skriva en sådan bra förklaring.:emo-thumb

    Problemet för mig är att jag är för stel i bröst, vingar och framsida axlar.
    Var hos en kiropraktor idag. Fick lägga mig på golvet, med armarna ut mot golvet (var det tänkt) armbågarna i 90 grader. När jag ligger på golvet så är min armbågar, som ska var i golvet 15 – 20 cm upp i luften. Händerna är desto högre upp. Jag är inte svag i baksida axlar sa kiropraktorn, det är inte det som är problemet. Utan min extrema stelhet.

    Jag mycket riktigt som du beskriver det ”tar över rörelsen med trapsen än använder baksida axlar”
    Ofta när jag kör övningar för baksida axlar, så blir jag först slut i trapsen.

    Jag har inte fullgod rörlighet i skulderbladen vid roddrörelser snarare ”sitter dom still”

    Kiropraktorn sa att, jag ska inte sluta med bröstträningen. Men att jag ska strecha bröst, axlar och vingar 5 gånger om dagen.

    Vad är (Kelso shrugs) och partiella marklyft?
    Finns det någon länk till bilder eller gärna video hur övningarna utförs?

    Tack på förhand

    #548887

    Partiella marklyft är det detsamma som kronlyft?

    #548888
    Shut Up And Squat! wrote:
    Jag kör stångrodd:emo-thumb
    Har fått skapligt djup på ryggen av den övningen. Men den tar inte på baksida axlarna på mig. Brukar dra stången mot magområdet.
    Finns det något annat sätt att utföra denna övningen för att få mer belastning på baksida axlar?

    Rikta armarna ut från kroppen så armbågen hamnar i höjd med axeln och dra mot bröstet. Jag brukar köra en liknade övning i draghissen, som latsdrag men man lutar sig mycket bakåt och riktar armarna ut från kroppen

    #548889
    Shut Up And Squat! wrote:
    Tack DougHepburn för att du tog dig tid att skriva en sådan bra förklaring.:emo-thumb

    Ingen orsak!

    Shut Up And Squat! wrote:
    Problemet för mig är att jag är för stel i bröst, vingar och framsida axlar.
    Var hos en kiropraktor idag. Fick lägga mig på golvet, med armarna ut mot golvet (var det tänkt) armbågarna i 90 grader. När jag ligger på golvet så är min armbågar, som ska var i golvet 15 – 20 cm upp i luften. Händerna är desto högre upp. Jag är inte svag i baksida axlar sa kiropraktorn, det är inte det som är problemet. Utan min extrema stelhet.

    Oj då, ja då har du ju lite att jobba med men ge det tid och sköt stretchingen så lär det där ge med sig. Antar att kiropraktorn tipsade om hur du ska utföra stretchingen så du grejar det.

    Shut Up And Squat! wrote:
    Vad är (Kelso shrugs) och partiella marklyft? Finns det någon länk till bilder eller gärna video hur övningarna utförs?

    Kelso shrugs är inget komplicerat. Lägg dig på mage på en bänk som är något lutad, ca 10-15 grader. Håll en hantel i varje hand och retrahera sedan skulderbladen hårt bakåt/nedåt i relation till kroppen.

    Partiella marklyft är helt enkelt marklyft med förkortad rörelsebana så fokus hamnar på övre rygg. Använd ett power-rack som du justerar så att bottenpositionen för stången hamnar strax ovanför knähöjd. Sedan gör du lyftet därifrån. Den förkortade rörelsebanan gör att du kan lassa på mer vikt och därför uppnår du en större belastning på trapz etz. Var försiktig dock!

Viewing 5 posts - 16 through 20 (of 20 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.