Synpunkter och kritik

Home Forums Allmänt om gymträning Synpunkter och kritik

• This topic is empty.
Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author

Tjenare!
    Har styrketränat i ca 3 månader men utan någon vidare disciplin på träningnen och kosten. Har tänkt att ta tag i detta ordentligt med ett bra upplägg.

Skulle uppskatta om ni skulle kunna dela med er av era synpunkter och komma med kritik på mitt schema. :)

Måndag – Helkropp
    Knäböj 5×5
    Bänkpress 5×5
    Skivstångsrodd 5×5
    Hängande rygglyft 3×12
    Frivillig magövning (dragonflags, kabelcrunches, plankan, crunches, benlyft)

Tisdag – Vilodag

Onsdag – Helkropp
    Marklyft 5×5
    Sned hantelpress 5×5
    Chins 5×5
    Stående vadpress 3×12
    Militärpress 5×5
    Framåtlutande hantellyft 3×12

Torsdag – Vilodag

Fredag – Helkropp
    Knäböj 5×5
    Bänkpress 5×5
    Skivstångsrodd 5×5
    Någon slags bicepscurl (21:an, sittande-/stående bicepscurl)
    Tricepsövning (dips,pushdowns, liggande tricepspress)

Lördag – Vilodag

Söndag – Vilodag

När det gäller kosten så äter jag allt jag kommer över plus två proteinshakers (30 g/portion)per dag.

Tack på förhand! :)

Ser alldleles utmärkt ut. Kör på!

Ser mycket trevligt ut :) Gillar det här med frivillig magträning :)

Kri wrote:
    Ser alldleles utmärkt ut. Kör på!

:D

Martin Fyhr wrote:
    Ser mycket trevligt ut :) Gillar det här med frivillig magträning :)

Träning specifikt för magen är inget nödvändigt när man kör basövningar. :P

Kör själv efter ett snarlikt upplägg, och tycker det fungerar mycket bra. Dock blir det (för mig) för intensivt att köra 5×5 varje pass, på basövningarna. Jag kör därför efter (ungefär):

Dag1: 5×5
    Dag3: 2×15
    Dag5: 3×10
    Dag7: 2×15
    Dag9: 5×5
    Dag11: 2×15
    Dag12: 3×10
    osv.

Men det beror ju givetvis också på andra parametrar, dvs intensitet, failure eller ej osv. För min del är jag äldre (snart 40), och lägger ofta in konditionspass på ”vilodagarna” – detta lär påverka återhämtningen negativt.

Jag tror därför att det program du har som grund är bra – och anpassningar får man ju nästan alltid göra efter hand som man känner hur kroppen reagerar. Det finns ingen anledning att ha bråttom…..

DonTom wrote:
    Kör själv efter ett snarlikt upplägg, och tycker det fungerar mycket bra. Dock blir det (för mig) för intensivt att köra 5×5 varje pass, på basövningarna. Jag kör därför efter (ungefär):

Dag1: 5×5
    Dag3: 2×15
    Dag5: 3×10
    Dag7: 2×15
    Dag9: 5×5
    Dag11: 2×15
    Dag12: 3×10
    osv.

Men det beror ju givetvis också på andra parametrar, dvs intensitet, failure eller ej osv. För min del är jag äldre (snart 40), och lägger ofta in konditionspass på ”vilodagarna” – detta lär påverka återhämtningen negativt.

Jag tror därför att det program du har som grund är bra – och anpassningar får man ju nästan alltid göra efter hand som man känner hur kroppen reagerar. Det finns ingen anledning att ha bråttom…..

Tror jag kör på som jag har skrivit ovan men ska ha detta i bakhuvudet.

Läste igenom mitt inlägg igen och märkte att jag hade glömt trapzen! Räcker det att träna dem sekundärt i vissa övningar eller ska de tränas primärt?

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.