- This topic is empty.
Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
- You must be logged in to reply to this topic.
Home › Forums › Allmänt om gymträning › tabata i styrka?
Hejsan!
Tänkte kolla med er som kan lite ifall man kan utnyttja tänkte som finns i tabata träningen på gymmet. För er som funderar på vad jag menar står detta att läsa på [http://tabata.se tabata.se]
Tabata intervaller är korta maximalintensiva 20 sekundersintevaller som följs av 10 sekunders vila. Intevallerna upprepas 8 gånger och ger en total träningstid på 4 minuter.
Finns en del övningar som fungerar bra för tabata- intervaller, används bla inom crossfit- världen.
Ett bra exempel är thrusters (kolla youtube eller crossfit.com)
Men var medveten om att syftet med tabata är kondition även vid övningar med vikter, därför är formatet inte optimalt för styrka eller muskelhypertrofi. Däremot är det ett bra komplement som överbryggar styrketräningen och ”traditionell” konditionsträning (läs: löpning, cykla, simma)
Hur tänkte du använda dig av tabata och varför? (syfte?)
MVH
Jag tänkte som såhär. Jag kör i vanliga fall tabata träning 3 ggr i veckan och funderade på om man på något sätt kunde ta detta vidae till gymmet dom övriga dagara eller hur man ska träna då?
Låter som myoreps
BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.
Varje månad i BODY