Tacksam för feedback på utförande i Skivstångsrodd

Home Forums Allmänt om gymträning Tacksam för feedback på utförande i Skivstångsrodd

• This topic is empty.
Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author

Är en 47 år gammal pencilneck som nu har gymmat i 4 år. Fokus på basövningar 3 ggr i veckan. Kör bänk, böj, chins, militärpress, mark och rodd. KV 71 kg.

Sen ett tag tillbaka har jag börjat köra skivstångsrodd som jag gillar skarpt. Är lite osäker på form och utförande. Brukar i basövningarna köra väldigt strikt. Men just i skivstångsrodd kan jag inte påstå att överkroppen är fixerad i ett skruvstäd direkt. Vinkeln på ryggen kunde vara mindre (mer horisontell) men det är denna vinkel som känns bekväm och naturlig för mig. Jag drar stången lite högre upp mot bröstet, snarare än mot magen. Men jag vill att det ska lite högre upp på baksida axlar och traps. Lats får sitt med chins 3 ggr i veckan tycker jag, så de borde vara nöjda.

Men, hur är min form? Är detta OK? Jag flexar en del med ryggen, dessutom nyper jag inte kvar stången vid bröstet. Ländrygen tycker jag ser bra ut, men måste man stå helt stilla? Kanske kör jag lite tungt här, men det var 3:e setet på 45 kg (10 reps) och jag började tröttna lite.

Tacksam för feedback!

[yt]T-GenDnFl7c[/yt]

Får inte länken att funka. Lägger upp den så här tills vidare:

Det här: http://www.youtube.com/watch?v=Uk35Mhu7wAE (först i klippet) tycker jag är ett bra utförande.

Ja, det ser ut som ett rätt klassiskt utförande tycker jag. Tack för länken.

Det jag är ute efter är om det är OK att stå lite mer upprätt som jag gör, att dra stången något högre (mot bröstet) och att flexa med ryggen, dvs inte vara helt fixerad med överkroppen.

Carrera65 wrote:
    Får inte länken att funka. Lägger upp den så här tills vidare:

http://www.youtube.com/watch?v=T-GenDnFl7c

Helt värdelöst utförande, du ska dra Stången längs benen och sen på slutet hålla kvar stången i liten stund så du klämmer åt muskelaturen.

Böj på dig lite och dra stången lätt uppför knäna, antingen sakta som fan eller exposivt upp och långsamt ner. Du tränar för tungt i videon såg det ut som. Sen kan du hålla ett suppinerat grepp istället (vänd på händerna) för mer biceps-action ;) lyft lungt

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.