Teknik för marklyft?

Home Forums Allmänt om gymträning Teknik för marklyft?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 48 total)
  • Author
    Posts
  • #658818

    men martin, videon du länkade, det är rätt utförande eller, hur mycket flexion skall man ha då, av det jag läst så har jag förstått att man ska brösta upp sig och titta framåt då man får naturligt rak rygg på så sätt men vikterna blir ju aningen mindre än SL lyft kanske, det är en sak jag inte förstår hur kombinerar man optimalt utförande + tunga vikter.

    #658819

    Det här med marklyft är för mig ett evigt mörker. Har verkligen provat ett par gånger och så fort jag kommer över 40kg så får jag så ont i ryggen så jag inte kan träna på flera veckor typ. Måste ha den uslaste tekniken någonsin, alla kategorier. Visst det är jävligt lätt att sitta här och kolla på hur man ska göra men hur fan vet jag sen på gymmet att jag gör rätt. Allt känns ju fel :D Kanske ska ta med mig laptopen och koppla upp mig på nätet så jag kan instruktionerna framför mig.

    #658820
    Martin Löwgren wrote:
    Det är massa parametrar som ska stämma för att du ska kunna utföra ett marklyft.

    Muskellängd
    Rörlighet
    Bålstabilitet

    och mycket mera.

    Har du ingen i din närhet som kan gå igenom övningen med dig?

    Nej, tror att min bålstabilitet är kritiskt dålig så kanske det spelar in då. Rygg i allmänhet är verkligen min sämst utvecklade muskelgrupp så tror jag behöver lite tunga mark faktiskt. Men som det går nu så blir det ju inte direkt bättre^^

    #658821

    men vad är det för modifikationer man behöver göra för att köra tyngre ?

    #658822

    Bröstryggen är väl inte farligt att släppa? Gör alltid det vid tunga lyft och har inte känt av några som helst smärtor. Bara man inte släpper länd-och korsryggen.

    #658823
    Gustaf Lindberg wrote:
    Nej, tror att min bålstabilitet är kritiskt dålig så kanske det spelar in då. Rygg i allmänhet är verkligen min sämst utvecklade muskelgrupp så tror jag behöver lite tunga mark faktiskt. Men som det går nu så blir det ju inte direkt bättre^^

    Känns knäböj/frontböj lika fördjävligt i ryggen? Om inte, kan du ju köra det för att träna upp bålen. Annars är det nog som Martin säger. Vissa har inte vinklar att köra tex smal mark, precis som vissa inte kan köra sumo.

    #658824

    vad ska man tänka på om man släpper bröstryggen då, något man kan göra för att hålla nedre ryggen rak ?

    #658825
    cornboy wrote:
    vad ska man tänka på om man släpper bröstryggen då, något man kan göra för att hålla nedre ryggen rak ?

    Om du tränat marklyft ett tag och tränat in rätt teknik så kan jag svära på att du känner om du släpper korsryggen också. Självklart ska man sträva efter att ha en så rak rygg som möjligt, men börjar korsryggen släppa känns det fel direkt. Enligt mig och en del andra som jag tränar med.
    Be någon passa. Att filma kan även vara ett bra sätt att se vad man kan förbättra.:emo-thumb

    #658826

    För att slippa göra en ny tråd bumpar jag denna. Kompisen filmade mitt sista set på marklyft idag just för att se om tekniken brister när jag är som tröttast.

    Jag frågade gymansvarig på gymmet och han tyckte att lyften såg bra ut förutom det sista försöket då, att jag tappade svanken lite mot näst sista lyften men att det var relativt lugnt. Jag skulle kunna gå lite längre ner med rumpan också. Håller ni med? Finns det nåt annat jag borde ändra på?

    [http://www.youtube.com/watch?v=kh7e4iq7TbE]

    Är inne på andra lyften när videon startar.

    #658827
    Martin Löwgren wrote:
    Du saknar kurvatur på din ländrygg och komprimerae diskarna framtill enormt vilket ger ett tryck bakåt med denna teknik. Din ländrygg är rundad/böjd med andra ord vilket inte är bra.

    /Ax

    Hmm okey, det där lät ju lite skrämmande. Hur ska jag göra för att få den rakare? Kändes som jag inte kommer lika djup med benen när bältet är på, ska jag sätta bältet lite högre upp tro?

    *EDIT* Gäller det alla lyft eller enbart sista?

    #658828

    Tekniken ser väl OK ut, jag är inte rätt man att bedöma det. Det jag tänkte kommentera är att det ser ut som löparskor du har på dig? Det är alldeles för instabilt, känns det inte bättre att köra marklyften barfota eller med en stum sula?

    #658829
    Bashful_Bob wrote:
    Tekniken ser väl OK ut, jag är inte rätt man att bedöma det. Det jag tänkte kommentera är att det ser ut som löparskor du har på dig? Det är alldeles för instabilt, känns det inte bättre att köra marklyften barfota eller med en stum sula?

    Han svankar för lite och kommer förmodligen att skada sig om han går upp på tyngre vikter. Och jag kör själv med löparskor och tycker det fungerar utmärkt. Det är mer vid sumo och knäböj som löperskor inte är någon höjdare.;)

    #658830
    PatrikBergman wrote:
    Han svankar för lite

    Vad menar du med det? Ska man svanka enligt dig?

    #658831

    Tack för svaren, lite mer upprätad rygg är alltså vad jag behöver tänka på. Japp det är löparskor jag kör med faktist, har inga vanliga inomhusdojor så det har blivit så bara.

    #658832

    alltså håller du svank i början av lyftet och tittar framåt så blir ryggen per automatik rak, iaf för min del, känns som att det är säkrare att svanka lite än att riskera böjd kors/ländrygg

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 48 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.