Tips på bra träningsrelaterade böcker

Home Forums Allmänt om gymträning Tips på bra träningsrelaterade böcker

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 46 through 60 (of 146 total)
  • Author
    johanneshhh wrote:
    Har ni några andra tips på böcker då, som tar upp övningar som inte är med redskap?

Kolla upp Matt Furey som har en hel del tips om kroppsövningar i sina böcker.

morolto wrote:
    Dinasaur training av Brooks Kubik och naturligtvis allt som skrivits av Erling Wahlgren:up:

Tycker också om Dinosaur Training. Har du filmerna? Har bara 3 stycken (power-rack, odd object lifting, dumbbell lifting) men vet det ska finnas flera.

Har du några av Wahlgrens böcker? Vore kul att få tag i av rena kultskäl… :)

henkebenke wrote:
    Lars Magnar Enoksen – Vikingarnas stridskonst.

Intressant skriver om hur vikingarna höll sig i form för att slåss. Fysisk styrka var högt prisat på vikingatiden; bland annat hade de för regel att utse den starkaste ibland sig till kung. Skulle vara kul att se hur Karl Gustav skulle stå sig, om man återinförde det kravet.

Är den innehållsrik med specifika övningar etc eller är det mest historia med fysisk inriktning…s.a.s.?

evoniklas wrote:
    Är det någon som kan ge ett utlåtande om boken
    ”Target Bodybuilding, Per A. Tesch”?

Den har 5 stjärnor på Amazon men dock bara 5st som röstat.

Niklas Johansson

En mycket intressant bok, finns ju ingen bok som så specifikt kan visa var øvningarna verkligen tar. Den går bara igenom armar och ben då bara så att du vet.

Någon som har ”Effektiv Bodybuilding” Av Ove Rytter är det något att ha? eller är Maximal Muskeltillväxt bättre isåfall?

Pontuzozzy wrote:
    Någon som har ”Effektiv Bodybuilding” Av Ove Rytter är det något att ha? eller är Maximal Muskeltillväxt bättre isåfall?

Om Rytters bok vet jag inget, MAximal Muskeltillväxt är i alla fall en mycket dålig bok som sagt. Men båda har väl redan nämnts i tråden?

On Topic: Ett nytt boktips för den som är intresserad av idrottsnutrition på lite lägre nivå än vetenskaplig litteratur men ändå väldigt bra nivå samt med inriktnig på just muskelbygge och kraftsport (majoriteten av litteraturen är ju främst inriktad på uthållighetsidrott än idag) är Anki Sundins nya bok.

[http://www.ngruppen.se/B%C3%B6cker/N%C3%A4ringsl%C3%A4raf%C3%B6rkroppsbyggare/tabid/228/Default.aspx Näringslära för kroppsbyggare]

Jag har läst delar av den och blev mycket positivt inställd. Lättläst, bra vetenskaplig nivå utan att kännas som en skolbok, lagom omfattande, täcker in det man behöver o.s.v. Ett tips!:up:

Pontuzozzy wrote:

Jag har Effektiv Bodybuilding, men har ej läst Maximal Muskeltillväxt så jag kan inte jämföra de båda.

Effektiv Bodybuilding är lättläst och beskriver väldigt många övningar på ett bra sätt. Det står även kortfattat om om kost och programupplägg. Är du nybörjare eller precis kommit igång är det bra grundläggande information.

Jag har läst ett inlägg från någon här på forumet som inte var särskild nöjd med ”Effektiv Bodybuilding”, typ att Ove Rytter samlat alla kost- och träningsmyter och skrivit dem i en bok.

Beyond Brawn av Stuart McRoberts.

Väldigt, väldigt bra. :up:

Pontuzozzy wrote:

Effektiv bodybuilding är ingen sån där riktig höjdare men ok som grund för uppslag till övningar osv om man inte har någon koll. Men där finns en del tokiga grejer och förlegade saker. ”Bänkpress till halsen” är min favorit att skoja om. Du hittar info lika lätt på nätet som är mer uppdaterad.

ok tror att jag ska köpa Maximal muskeltillväxt den verkar ju vara bättre står de hur man utför övningar med i den?

Pontuzozzy wrote:
    ok tror att jag ska köpa Maximal muskeltillväxt den verkar ju vara bättre står de hur man utför övningar med i den?

Vad får dig att tro att den är bättre? Alla jag vet som läst den tycker att den är oduglig.

Vad tycker du själv? För min del tycker jag att rekommendationerna om övningar och träningsråden i allmänhet är ganska dålig. Dock tycker jag kost-, och skadedelen i boken är ganska genomgående och nyttig för en relativ nybörjare.

Jag är lite förvånad över att så många gillar ”Beyond the Brawn”. Jag tycker i och för sig att råden i den är OK, passar för mig. Däremot kunde de sammanfattats på fem sidor, de resterande 500 är bara olika sätt att säga samma sak. Tjatig!

Köpte faktiskt Effektiv Bodybuilding iallafall, kan skrika vad jag tyckte om den när jag läst igenom den … xP

Viewing 15 posts - 46 through 60 (of 146 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.