- This topic is empty.
Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
- You must be logged in to reply to this topic.
Home › Forums › Allmänt om gymträning › Tips på ett 4 splitt program?
hej!
Om mig: jag är 175 cm lång och väger 78 kg, snart 18 år.
Jag gymmar nu till sommaren för att ha något att göra och dels för att bli kralligare. De muskler jag vill träna upp är Axlar, ben, mage, rygg, bröst, biceps och triceps.
Men behöver hjälp hur jag ska lägga upp det så det blir så bra som möjligt? Vill helst köra bröst 2 gånger i veckan om det går? För bröst är den kroppsdel jag är svagast och minst på.
Tack på förhand!
Jag kör just nu en 4-splitt som ser ut såhär:
Rygg/Biceps
Chins
Marklyft
Skivstångsrodd (brukar ibland bytas ut mot sittande rodd)
Latsdrag
Bicepscurl med rak stång
Hammercurls
Bröst/Triceps
Bänkpress
Sned Hantelpress
Dips
Pushdowns
Hantelextensions
Ben/Mage
Knäböj
Frontböj
Hamstringcurl
”Ryssen” (ingen aning om vad den heter egentligen, ska leta lite)
Fällkniven
Axlar
Militärpress
Sidolyft
Framåtlyft
Turkish get ups med kettlebell
Rotatorkuffar i cablecrossen
Kör just nu 5 set om 8 reps men brukar byta var 3e vecka till 5 set om 10/12 reps.
Detta funkar bra för mig och fått prova mig fram. Exempelvis så räcker det med två övningar för bröst en gång i veckan för min del. Men det handlar om att känna sig fram och hitta vad som funkar för dig. Innan hade jag säkert 2 övningar till per muskelgrupp men gjorde inga enorma framsteg, problemet var att jag inte hade ordentlig kontakt med musklerna jag tränade. Jag skalade istället av mitt schema (till det jag har nu) och fokuserade på teknik och muskelkontakt och Voilà!
BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.
Varje månad i BODY