Tips på extremt hårt schema med fokus på mest massa och volym

Home Forums Allmänt om gymträning Tips på extremt hårt schema med fokus på mest massa och volym

• This topic is empty.
Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author

Kan nån tipsa om ett riktigt hårt och bra schema som svarar bra.

Har tränat i 3 år och visst har det tagit sig bra men skulle vara kul att testa nått nytt och kanske nya övningar. Har kört mkt basövningar och tungt. Även varierat mig och kört lätt nån vecka och sedan tungt igen. Kört mest fria vikter och maskiner i slutet av passen för att pressa ur det sista så att säga.

Det som jag känner att jag ”släpar” lite med är vidd på rygg, Bröst och baksida axlar. Resten är jag relativt nöjd med. Armarna behöver inte få så mkt mer stryk då dom är riktigt bra.

De tipsen jag fått av de stora pojkarna med goda resultat är snarare att inte ha ett ”extremt hårt schema”. Utan ha ett schema där man vilar mycket. Om nu målet är mest massa och volym som du efterfrågade.

Så nu tränar jag varannan dag och kör färre övningar och färre set. värmer upp riktigt ordentligt och kör 3 övningar per muskelgrupp, 2 och i något fall 3 set per övning bara. tungt. siktar på att precis mäkta med 8 reps rent belastningsmässigt. men det kan bli 5-6reps oxå. delar upp kroppen på 4 dagar och sen börjar jag om igen.

Jag har bara tränat så väldigt kort tid så jag kan inte själv göra något annat än ett uttalande. och det känns väldigt bra med lite mer vila iaf. Jag tror absolut på det upplägget och ska ge det lite tid och se hur det ter sig. Det känns mycket bra iaf. Äter väldigt mycket mest hela tiden oxå. va aldrig katabol.

+1 på sammy

Läran om den egna kroppen är av tyngre vikt än leta efter någons program. Mera variation och periodisering i din träning nu då du har tränat regelbundet i 3 år enligt din utsago. Skulle egentligen kunna skriva hur mycket som helst om hur man lägger på sig maximalt med massa och volym året runt utan att hamna på någon platå. Men kortfattat är jag förespråkare för högvolymsträning då en muskel som utsätts för mycket och långvarig belastning även ger en större och en mera kvalikativ massa.

Att träna med lite lägre volym kräver sin man/kvinna för att kunna verkligen aktivera samtliga muskelceller och få ut något av det. Då behövs även en passare vid alla pass. Försök även hitta lite andra övningar att variera med så även träningen i sig inte blir till en slentrian.

Men som sagt var behöver du verkligen vara själkritisk och analysera dina framsteg och motgångar. Vad klarar din kropp av och hur mycket av det? Vad svarar den bäst på? Hur mycket behöver du vila? Utan dessa baskunskaper om den egna kroppen kommer du inte nå den framgång du söker…

Intressant tråd. Jag kan från egna erfarenheter säga att det som biffen669 säger är väldigt viktigt. Jag körde länge på ett MaxOT liknande schema, alltså få reps och tungt. Hittade av en platå väldigt snabbt, vilade för lite också.

Nu senaste 6 månaderna har jag börjat att verkligen fokusera på variation, bra med vila samt att jag ändrat om från 4-6 reps till 8-10. Lagt till övningar och snurrat runt på många olika, dock alltid haft med en tung basövning för varje muskelgrupp varje pass. Har fått bättre resultat på 6 månader än jag fått under flera år med tidigare rutin.

Så som sagt, hitta en rutin som passar din kropp, du kommer säkert få prova en grymt massa olika varianter :)

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.