Tips på gym schema

Home Forums Allmänt om gymträning Tips på gym schema

  • This topic is empty.
Viewing 8 posts - 31 through 38 (of 38 total)
  • Author
    Posts
  • #273872

    Tjena alla!
    Det är så att jag kört stronglift i någon månad nu och undrar om jag skulle kunna byta ut militärpress mot någon annan övning?
    Jag känner en stor smärta i ryggen varje gång jag kör den.

    Tacksam för svar! :D

    #273873
    CuleAK wrote:
    Tjena alla!
    Det är så att jag kört stronglift i någon månad nu och undrar om jag skulle kunna byta ut militärpress mot någon annan övning?
    Jag känner en stor smärta i ryggen varje gång jag kör den.

    Tacksam för svar! :D

    Hantelpress ö. Huvudet, sittande, stående beroende på hur det känns i ryggen.

    #273874

    Ursäkta att jag lånar tråden lite, men varför är 5×5 bättre än en vanlig 4 dagars split får man inte en mer grundlig träning om man kör specifika muskelgrupper varje pass. Har tränat hockey större delen av mitt liv och nu börjat gå in i gymmet.

    #273875
    Icelane wrote:
    Ursäkta att jag lånar tråden lite, men varför är 5×5 bättre än en vanlig 4 dagars split får man inte en mer grundlig träning om man kör specifika muskelgrupper varje pass. Har tränat hockey större delen av mitt liv och nu börjat gå in i gymmet.

    därför att muskler bara behöver ca 48h återhämtning medans det är nervsystemet som behöver längre vila. Så istället för att träna sönder musklerna (och nervsystemet) helt brutalt en gång i veckan (nervystemet kommer dock att bli mer och mer nedbrutet eftersom det behövs till alla rörelser) så kör man på högre frekvens och längre i från failure (som är det som mestadels belastar nervsystemet) för att på så sätt minska risken för överträning mm.

    #273876

    Kört stronglift i cirka 6-7 månader nu och vill gärna byta program för att hålla motivationen uppe, kan ni rekommendera ett annat väldigt bra program?

    Tack på förhand!

    #273877

    Någon snälla?

    #273878
    CuleAK wrote:
    Någon snälla?

    Testa att göra en själv :)

    #273879
    CuleAK wrote:
    Kört stronglift i cirka 6-7 månader nu och vill gärna byta program för att hålla motivationen uppe, kan ni rekommendera ett annat väldigt bra program?

    Tack på förhand!

    Jim Wendler´s 531:
    [http://forum.body.se/showthread.php?t=59594]

    Eller 5×5 for intermediates:
    [http://stronglifts.com/madcow-5×5-training-programs/]

Viewing 8 posts - 31 through 38 (of 38 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.